
Nederlandse muziekindustrie groeit door stijgende streamingprijzen
De omzet van de Nederlandse muziekindustrie steeg in 2024 met 12% tot 334 miljoen euro, zo blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. De belangrijkste drijfveer achter deze groei zijn de hogere abonnementsprijzen van streamingdiensten.
Volgens Anne de Jong, directeur-bestuurder NVPI, ziet de prijsstijging als een positieve ontwikkeling: "Daardoor wordt muziek wat ons betreft een stapje beter op waarde geschat en kan er ook meer geïnvesteerd worden in nieuwe muziek. Dat is goed voor zowel industrie als consumenten."
Streaming blijft de grootste inkomstenbron, met een marktaandeel van 83%. De omzet uit streaming steeg in 2024 met 16% naar 278 miljoen euro. De verkoop van fysieke muziekdragers daalde met 6%, waarbij de omzet uit vinyl stabiel bleef op ruim 37 miljoen euro.
Nederlandse artiesten waren in 2024 zeer populair. In de top 10 bestverkochte singles stonden zes Nederlandse nummers, tegenover vijf in voorgaande jaren. De top vier bestaat volledig uit nationale artiesten, met op nummer 1 Joost – ‘Europapa’ en op nummer 2 Roxy Dekker – ‘Sugardaddy’.
Het succes van de Nederlandse muziek wordt op 10 maart gevierd tijdens de uitreiking van de Edisons Pop 2025 in het AFAS Theater in Leusden.