Onderzoek Gen Z: 6 op 10 kiest voor freelancebestaan

14-03-2023 (11:20) - Economisch

Ruim zestig procent van de Nederlandse generatie Z ziet zichzelf in de toekomst werken als freelancer, of is dit al. Iets meer dan een kwart van hen is van mening dat ze hun talent of passie niet kunnen vervullen met een vast dienstverband. Dit blijkt uit een onderzoek van freelance platform Fiverr onder duizend Nederlanders tussen de 16 en 26 jaar.

Fulltime werken wil Gen Z wel, alleen minder graag voor een baas. Flexibele werkuren en zelfstandigheid (63%) zijn het belangrijkste voor deze generatie wanneer ze kijken naar hun werk. Daarna volgt een fijne werkcultuur (35%). Ruim één derde (36%) denkt mede om die redenen dat freelancen beter past bij hun lifestyle.

Veertig procent overweegt freelancen vanwege een verlangen naar een extra of hoger inkomen. Eén derde van de jongeren die momenteel als freelancer opereert of dit van plan is, ziet dit als voornaamste reden om zelfstandig aan de slag te gaan.

Beter bewapend tegen inflatie

De huidige economische omstandigheden hebben invloed op de perceptie van bijna negentig procent (89%) van deze generatie over freelancen. Zo vindt 31 procent zelfstandig ondernemen een slimme manier om extra inkomen te genereren ten tijde van inflatie. Nog eens 32 procent vindt het fijn om hun tarief aan te passen naargelang deze prijsstijgingen.

“In een flink veranderende arbeidsmarkt zien we dat Gen Z meer controle wil hebben over hun inkomsten en carrièrepad”, aldus Peggy de Lange, vicepresident Marketing bij Fiverr. “Ze geven voorrang aan flexibiliteit en passie gedreven werk. De autonomie van een freelancer heeft een enorme aantrekkingskracht op die generatie.”

Diploma niet meer dé katalysator van succes

Gevraagd naar wat de grootste ambitie van Gen Z is, reageren veruit de meesten (42%) met financiële vrijheid, gevolgd (26%) door het hebben van een eigen onderneming. Voor het halen van deze doelen is niet per se een diploma nodig, vindt 44 procent van de ondervraagde jongeren. Een kwart (25%) is van mening dat een tussenjaar een van de beste kickstarts is voor een carrière vol succes en voldoening.

Onderzoeksmethodiek

Deze enquête werd uitgevoerd in samenwerking met Censuswide aan de hand van een steekproef van 7.121 mensen uit generatie Z (gedefinieerd als personen tussen 16 en 26 jaar) in het VK, de VS, Duitsland, Nederland en Frankrijk, waaronder 2.000 werknemers in de VS en duizend in Nederland. De gegevens werden verzameld tussen 13.02.2023 en 20.02.2023.

Over Fiverr

De missie van Fiverr is om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop de wereld samenwerkt. Wij bestaan om de toegang tot freelance talent eenvoudiger te maken zodat iedereen zijn bedrijf, merk of dromen kan verwezenlijken, met een pool van professionals uit meer dan 160 landen in meer dan 550 categorieën. In het afgelopen jaar werkten wereldwijd meer dan vier miljoen klanten met freelance talent op Fiverr, ervoor zorgend dat het personeelsbestand van kleine bedrijven tot Fortune 500 flexibel, adaptief en wendbaar blijft.  


Bureaus

Media

Marketing