
refurbed levert het bewijs: circulariteit loont
refurbed, de online marktplaats voor refurbished producten, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: het bedrijf is vanaf nu winstgevend. Als een van de eerste spelers in de sector, bewijst refurbed hiermee dat circulariteit niet alleen beter is voor het milieu, maar dat het ook een krachtige bedrijfsstrategie is.
In een uitdagend economisch klimaat waar duurzaamheid onder druk staat en veel techspelers en scale-ups niet rendabel zijn, laat refurbed met deze positieve cijfers de potentie van circulaire initiatieven zien. Als een van de snelst groeiende circulaire marktplaatsen van Europa, bereikte het bedrijf zes jaar na de oprichting een omzet van 1 miljard euro in juni 2023. In april 2025 werd de grens van meer dan 2 miljard euro omzet bereikt.
"Deze mijlpaal is meer dan alleen een financiële prestatie", zegt medeoprichter Kilian Kaminski. "Het bewijst dat duurzaamheid en winst hand in hand kunnen gaan. We laten hiermee zien dat circulariteit een gezond en schaalbaar businessmodel kan zijn en verstevigen onze positie als pionier en leider in de circulaire tech-industrie.”
Groene missie
Sinds de oprichting in 2017 plant refurbed bij iedere verkoop een boom, om zo bij te dragen aan milieu- en klimaatbescherming. Het bedrijf is sinds 2022 actief in Nederland, waar inmiddels ruim 300.000 refurbished producten zijn verkocht. Met refurbished producten, zoals smartphones en laptops, kan gemiddeld 80% CO2, 73% elektronisch afval en 90% water worden bespaard in vergelijking met nieuwe producten.
In februari 2024 sloeg refurbed een nieuwe weg in met een vernieuwde duurzaamheidsstrategie die bestond uit drie milieuprojecten, ieder op een thema dat aansluit bij refurbished producten: CO2-reductie (Patch en Carbony), e-waste recycling (Minimise) en landschapsherstel (Myclimate).
Duurzaam ondernemen loont
In augustus 2024 behaalde refurbed de B Corp certificering. “Sinds dag één worden wij gedreven door onze betrokkenheid bij de planeet en onze missie om consumptie te verduurzamen door een circulaire economie te bevorderen. De reden dat wij dit traject zijn aangegaan is dat we willen laten zien dat we onze klimaatdoelen, -ambities en -visies niet alleen in onze strategie opnemen, maar overal in doorvoeren en streven naar continue verbetering,” zei Peter Windischhofer, CEO van refurbed destijds.
Dat ze nu winstgevend zijn, bevestigt volgens refurbed de toenemende interesse en het vertrouwen van consumenten in refurbished producten. Door te blijven investeren in samenwerkingen met lokale refurbishers en het aanbod steeds verder uit te breiden, werkt het bedrijf toe naar het doel om refurbished de nieuwe norm te maken in elke productcategorie.