
TomTom schrapt 10 procent van personeel vanwege overstap naar AI
Navigatiebedrijf TomTom gaat 300 banen schrappen. Het gaat om mensen die routeplanners maken, verkopers en medewerkers van de klantenservice. Het bedrijf zegt dat de banen verdwijnen omdat het in de toekomst meer gebruik wil maken van AI. Met AI denkt TomTom sneller en flexibeler producten te kunnen ontwikkelen en leveren.
Door het ontslag van deze 300 medewerkers verdwijnt ongeveer 10 procent van de medewerkers. "Deze verandering verbetert de ervaring en verkort vernieuwingen voor onze klanten", aldus topman Harold Goddijn in een persbericht.
TomTom heeft in totaal zo’n 3700 medewerkers, waarvan bijna 2500 in het buitenland werken. Van de 300 geschrapte banen vallen er zo’n 150 in Nederland, de rest bij vestigingen in andere landen.
De volgende stap
TomTom werd groot met navigatiesystemen voor in de auto, maar ging zich later vooral richten op digitale kaarten. Die kaarten worden onder meer gebruikt door bedrijven als Apple, Huawei, Volkswagen en Renault. De volgende stap voor het bedrijf is de markt voor zelfrijdende auto’s. Voor deze voertuigen zijn gedetailleerde kaarten nodig die constant realtime moeten worden aangepast.
Het gaat financieel al een tijdje niet goed met TomTom: de afgelopen twee jaar draaide het bedrijf verlies. Vorig jaar kwam dat verlies uit op ruim 14 miljoen euro. In het eerste kwartaal van dit jaar maakte TomTom wel winst door grote kostenbesparingen. Op 15 juli, bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal, volgt meer informatie over de toekomstplannen van TomTom.