Tony Chocolonely boekt recordomzet maar lijdt meer verlies

Tony Chocolonely boekt recordomzet maar lijdt meer verlies

04-02-2025 (10:23) - Economisch

Tony’s Chocolonely kende afgelopen jaar een ongekende groei van 33%, waarmee de omzet voor het eerst de grens van €200 miljoen passeerde. Maar terwijl de verkoopcijfers omhoogschoten, liep ook het nettoverlies op. De voormalige finalist van Coolest Dutch Brands 2018 had te maken met fors stijgende cacaoprijzen en investeerde daarnaast in een nieuwe productielocatie in de Verenigde Staten

Het nettoverlies van Tony’s Chocolonely steeg in 2023-2024 naar €6,8 miljoen. Dit komt onder andere door de sterk gestegen cacaoprijzen, die het bedrijf niet volledig heeft doorberekend aan consumenten. Daarnaast is een deel van de productie verplaatst naar een fabriek van World’s Finest in de VS.

Deze stap voorkomt deels de impact van de aangekondigde importheffingen van de Amerikaanse regering, maar volgens CEO Douglas Lamont was dat niet de belangrijkste reden. "Het duurt twee of drie jaar om de productie op te starten. Het was een operationele beslissing, want ook transportkosten zijn omhooggegaan."

Grootste groei in VS

De omzet steeg het hardst in de Verenigde Staten, waar Tony’s Chocolonely profiteerde van nieuwe afnemers als Walmart en Kroger. De omzet groeide daar met 86% naar €51 miljoen. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland was er een groei van 45%, terwijl de omzet in Nederland, de grootste markt van het bedrijf, met 6% steeg naar €61 miljoen.

De hogere groepsomzet komt volgens Lamont voor twee derde door extra verkopen en voor een derde door prijsverhogingen. De prijs van Tony’s-repen is in 2024 ongeveer gestegen van €3,49 naar €3,99, maar de brutowinstmarge is licht teruggelopen. CEO Lamont verwacht dat verdere prijsstijgingen in 2025 onvermijdelijk zullen zijn.

Grote problemen

De cacaomarkt kampt met grote problemen door klimaatverandering, droogte en gewasziekten. In de belangrijkste productielanden, Ivoorkust en Ghana, daalde de cacao-export met 25%, terwijl de wereldmarktprijs in 2024 met 172% steeg.

Tony’s Chocolonely betaalt een extra premie op de marktprijs om cacaoboeren te ondersteunen en kinderarbeid tegen te gaan. Daarnaast groeit het inkoopnetwerk Tony’s Open Chain, waarbij ook andere bedrijven volgens Tony’s principes cacao inkopen. Nieuwe deelnemers in 2024 waren onder andere Feastables (VS), Waitrose (VK) en Colruyt (BE). Toch is er nog een lange weg te gaan: slechts 1% van alle cacao uit West-Afrika wordt volgens deze voorwaarden ingekocht.


fd.nl

Bureaus

Media

Marketing