Amsterdam niet langer dé stad van Nederland

Amsterdam niet langer dé stad van Nederland

01-07-2024 (17:04) - Marketing

Voor de Nederlander is Amsterdam niet langer dé stad van Nederland. Dat is Utrecht anno 2024. Zelfs Rotterdam en Maastricht hebben een sterkere reputatie. Ook wordt Utrecht als veel vriendelijker en aantrekkelijker ervaren en staat het daarom bovenaan het verlanglijstje voor een dagje uit. Dit blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

‘Amsterdam verloor tijdens de coronacrisis al even zijn koppositie, toen de stad stilviel door de winkel- en horecasluitingen. Nu stoot de stad juist af vanwege de drukte van alle toeristen’, vertelt merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Het Amsterdamse winkel- en horeca-aanbod wordt weliswaar nog steeds als het beste van Nederland ervaren, maar men vindt de prijzen er te hoog.'

'De sfeer in Utrecht wordt als veel prettiger ervaren en ook voor Rotterdam en Maastricht heeft de volwassen Nederlander veel meer sympathie. Rotterdam trekt mensen aan vanwege zijn continue vernieuwing. Maastricht is de favoriete vakantiestad dankzij de gastvrijheid en de hoge kwaliteit van het verblijf', aldus de merkadviseur.

Favoriete steden onder volwassenen in 2024

1. Utrecht
2. Rotterdam
3. Maastricht
4. Amsterdam
5. Nijmegen

Magische status

Dankzij het rijke uitgaansleven heeft Amsterdam bij 12- tot 18-jarigen nog wel een magische status. Rotterdam, Utrecht, Maastricht en Den Haag worden echter steeds grotere concurrenten. De Maastrichtse horeca scoort onder jongeren bijna net zo goed als de Amsterdamse en in de Limburgse stad vinden ook jongeren de sfeer een stuk fijner. Voor een dagje winkelen staat Utrecht bovenaan. Rotterdam is de nummer twee stad voor de jeugd dankzij de mix van horeca, winkels, architectuur en Diergaarde Blijdorp.

Favoriete steden onder 12- tot 18-jarigen in 2024

1. Amsterdam
2. Rotterdam
3. Utrecht
4. Maastricht
5. Den Haag

Onafhankelijk onderzoek

Het Steden & Streken Merkenonderzoek - zonder opdrachtgever of andere belanghebbende - is met de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Het onderzoek monitort de reputatie van de 100 grootste gemeenten en van alle Nederlandse streken en provincies. Sinds 2011 zijn 123.000 respondenten ondervraagd over de naamsbekendheid, waardering, binding, bezoekintentie, groeiverwachting en reputatie. 


Bureaus

Media

Economisch