Black Friday ongekend druk begonnen

23-11-2018 (11:35) - Marketing

Het uit Amerika overgewaaide Black Friday is dit jaar een ongekend succes en leidt tot grote drukte op prijsvergelijkers en webwinkels. In aanloop naar de grootste kortingsdag van het jaar zag Kieskeurig.nl zijn bezoekersaantallen de afgelopen week al stijgen met 40% in vergelijking met het voorgaande jaar – allemaal bezoekers die zich al aan het voorbereiden op de beste koopjes. Vandaag, op Black Friday, is het helemaal een gekkenhuis: om 8.00 uur was het al 7,5 keer drukker dan normaal.
 
 
Dit jaar is de drukte om middernacht en vroeg in de ochtend aanmerkelijk groter dan afgelopen jaar. In 2017 was het om middernacht op Black Friday vier keer drukker dan gebruikelijk. Afgelopen nacht was het meer dan zeven keer zo druk. De oorzaak? Nederlanders zijn niet alleen nieuwsgierig naar de nieuwe aanbiedingen, maar willen er ook zeker van zijn dat ze niet achter het net vissen!
 

meer vrouwen, minder korting

Opvallend dit jaar is de stijging van vrouwen die op Black Friday toeslaan. In vergelijking met 2017 zijn er maar liefst 13% meer vrouwelijke shoppers (tegenover 2% meer mannen). Het gaat dan vooral om jongeren; vanaf 35 jaar of hoger leeft Black Friday duidelijk minder. Winkels gaan door de toenemende populariteit overigens niet harder stunten. De kortingspercentages van 2018 wijken gemiddeld weinig af van die van 2017.
 

wekker zetten

Consumenten hebben dit jaar massaal de wekker gezet voor Black Friday. Om 8 uur ’s ochtends verwelkomde Kieskeurig al 740% meer bezoekers dan normaal: opnieuw een record. Die drukte zal vandaag alleen nog maar verder toenemen. Het is nu al duidelijk dat Black Friday veruit de beste commerciële dag van het jaar wordt. Eerder onderzoek onder 25.000 Nederlanders toonde aan dat bijna de helft van de Nederlanders de dag nog niet kende of niet precies wist wat het inhoudt. Het ligt voor de hand dat een groot deel van deze groep dit jaar Black Friday wél leert kennen. De groei is er dus nog lang niet uit!
 

drukst bij tv’s, frituurpannen verrassende binnenkomer

Net als vorig jaar is de drukte het grootst bij tv’s. Liefst 11% van de bezoekers checkt prijzen en reviews om een nieuwe televisie te scoren. Opvallend is dit jaar de grote belangstelling voor frituurpannen: die stormen dit jaar de Top 10 binnen. 
 
 

kortingen bij smartphones minder dan in 2017

In welke productgroep worden de beste deals aangeboden? Kieskeurig.nl heeft direct na middernacht alle verlaagde prijzen geanalyseerd. Net als vorig jaar zijn er goede aanbiedingen te vinden bij consoles en wireless speakers. Bij smartphones zien we gemiddeld minder korting dan vorig jaar.
 

Nederlanders zijn geduldig

Veel Nederlanders hebben gewacht tot vandaag met de aanschaf van een nieuwe tv, wasmachine of smartphone. Dat consumentengeduld is lonend is voor vergelijkers en webwinkels: die noteren recordaantallen aan bezoekers en omzet. De afgelopen dagen hebben veel Nederlanders zich al wel voorbereid en bepaald wat ze willen kopen. Om het risico van een uitverkocht product te vermijden, slaan Nederlanders direct hun slag na middernacht of vroeg in de ochtend.
 
 
 

Bureaus

Media

Economisch