Enzo Knol meest invloedrijke influencer onder Gen-Z

07-12-2022 (10:49) - Marketing

Influencer marketing groeit jaarlijks met 30%. Storyboard deed onderzoek naar de invloed van influencers in Nederland onder duizend consumenten. 

Zeker onder jongeren en jong-volwassenen is influencer marketing van invloed, 75% van de Nederlandse Gen Z’ers tussen de 18-25 jaar volgt minimaal één influencer. De kans dat Enzo Knol daar onder valt lijkt groter dan normaal. Uit de lijst met de influencers die het meest top of mind zijn van alle influencers in Nederland staat Enzo op nummer 1.

Wetenschappelijke keuzes

Martijn de Kemp, founder van Storyboard en voorzitter van de DDMA Commissie Influencer Marketing vertelt dat onderbuikgevoel vaak de boventoon heeft in deze industrie. ‘Om die reden hebben we ruim twee jaar geleden onderzoeksproduct SIA (Scientific Influencer Analysis) geïntroduceerd. Hiermee stellen we adverteerders in staat om belangrijke beslissingen zoals de keuze voor influencers, concepten en het effect van een campagne door consumentenonderzoek te laten valideren'.

Creator Economy

In het onderzoek is ook gekeken naar het effect van influencer marketing op aankoopgedrag. Ruim tweederde van de Nederlandse social mediagebruiker tussen de 18 en 65 koopt namelijk wel eens een product of dienst dat door een influencer wordt aanbevolen. Aan deze producten en diensten wordt jaarlijks 850 miljoen euro gespendeerd. Ook is in het onderzoek een duidelijke nieuwe trend te zien; influencers hoeven niet meer alleen andere merken aan te prijzen om zelf rond te kunnen komen. In het onderzoek wordt stilgestaan bij deze zogenaamde Creator Economy, wat draait om invloedrijke creators die hun eigen producten of diensten in de markt zetten.

Het volledige rapport kun je op de website van Storyboard downloaden.


Bureaus

Media

Economisch