Food Influencers United brengt social commerce naar de keuken

Food Influencers United brengt social commerce naar de keuken

21-10-2025 (09:46) - Marketing

Consumenten raken dagelijks overspoeld met receptinspiratie op platforms als Instagram, TikTok en Pinterest, maar verdwalen in de wirwar van screenshots, links en notities. Food Influencers United lanceert daarom Zesty, het nieuwe platform waarmee je recepeten van social media met één klik kunt bestellen.

Met Zesty brengt FIU Social Commerce naar de foodsector. Het platform helpt consumenten om hun social inspiratie direct shoppable te maken. Zesty bundelt al je favoriete recepten, van websites, social media en je eigen vertrouwde gerechten, op één plek, altijd terug te vinden en direct om te zetten in een boodschappenlijst of online bestelling.

Het platform koppelt food creators, receptgebruikers en supermarkten of merken. Ook Albert Heijn en Jumbo doen mee aan de lancering van Zesty, waardoor gebruikers ook hun social inspiratie direct bij hun favoriete supermarkt kunnen bestellen.

"Het maakt de stap tussen een recept bewonderen en het daadwerkelijk maken een stuk kleiner"

Koopknoppen voor recepten

Food Influencers United ontwikkelde al koopknoppen op receptenwebsites, waarmee de verschillende ingdrediënten snel in het winkelwagentje van een supermarkt werd geplaatst. FIU draagt zowel zorg voor de technische koppeling van recept naar winkelmand als voor de commerciële afwikkeling tussen alle partijen. Het aantal websites waarop dit kon is in de afgelopen jaren bijna verzesvoudigd, van 10 in 2021 naar 56 in 2025. Samen goed voor meer dan 400 miljoen recept pageviews per jaar en circa 90% van het onafhankelijke online receptverkeer in Nederland.

Voor Albert Heijn past de uitbreiding naadloos bij de missie om samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Lindsay Scheerman van Albert Heijn: "Door te partneren met de populairste receptenwebsites van Nederland geven we invulling aan onze ambitie om een inspirerende partner te zijn. Gezond eten betekent gevarieerd eten in balans met de behoeften van jouw lichaam. Dit begint bij inspiratie. Via deze samenwerking helpen we mensen om die inspiratie direct om te zetten in een gevuld winkelmandje. Zo maken we gevarieerd en lekker eten nog toegankelijker."

Voordelen voor website en klant

Sofie van receptenwebsite Lekker & Simpel is blij met de koopknoppen: "Voor ons is het een waardevolle service aan onze bezoekers. Het maakt de stap tussen een recept bewonderen en het daadwerkelijk maken een stuk kleiner. We merken dat bezoekers hier enthousiast op reageren en het geeft hen een extra reden om vaker bij ons terug te komen. Bovendien kunnen ze zelf kiezen bij welke supermarkt ze willen bestellen."


Bureaus

Media

Economisch