‘Marketeers moeten in actie komen voor online privacy'

22-11-2021 (10:43) - Marketing

Nederlandse marketeers zouden privacywetgeving als de GDPR moeten toejuichen, omdat het ervoor zorgt dat consumenten online actief blijven. Dat stelt Boris Schellekens, CEO en oprichter van TraceDock, een startup die zich bezighoudt met privacy-vriendelijke en cookieless-marketing. Hij meent dat Facebook zich niet aan de GDPR houdt. Daarom roept hij marketeers op om minder gegevens met Facebook te delen en transparanter te zijn.
 
Schellekens signaleert dat het grote publiek zich de laatste jaren steeds meer zorgen maakt over online privacy, mede door populaire docu’s als The Social Dilemma. “Het is lovenswaardig dat de EU een voortrekkersrol claimt in het privacy-debat met de strenge wetgeving als de GDPR, die draait om het belang van de burger. Daar mogen we best trots op zijn. Sterker nog: als marketeers moeten we dit soort wetgeving verwelkomen, omdat het ervoor zorgt dat de consument überhaupt engaged blijft. Wie zich online niet meer veilig voelt of bang is dat zijn data wordt verkocht aan louche partijen, betreedt de digitale snelweg niet meer. Als marketeer hebben wetgeving als de GDPR nodig.”
 

Facebook houdt zich niet aan GDPR

De startup-oprichter steltechter dat Facebook, een van de drie grootste advertentieplatforms van de wereld, zich niet aan deze wet houdt: Facebook gebruikt nu de zogenoemde ‘hash’, een formule die een emailadres of telefoonnummer verandert in een stuk code, zodat het oorspronkelijke telefoonnummer of emailadres niet meer herkenbaar is. Zo zou iemands identiteit versleuteld zijn en online privacy gewaarborgd.
“Het probleem is alleen dat Facebook haar betalende klanten (marketeers) vraagt om de emailadressen en telefoonnummers van hun doelgroep (gebruikers) te uploaden. Met zoveel data is het makkelijk om alle emailadressen en telefoonnummers alsnog te koppelen en verliezen consumenten hun online privacy. Tot overmaat van ramp ziet ook Google de hash als een effectieve oplossing. Facebook is op deze manier eigenlijk niet GDPR-compliant.”
 

Marketeers moeten in actie komen

“Er zijn weinig gebieden met zoveel innovaties als IT en digitale communicatie, waardoor wetgeving altijd achterloopt op de realiteit. Daardoor ontstaan deze misstanden. Wetgeving schiet tekort, platforms geven in feite niets om privacy, dus moeten marketeers zelf de privacy van gebruikers waarborgen”, aldus Schellekens.
Hij roept marketeers op om niet langer hash-waardes van hun gebruikers met Facebook te delen. “Stuur informatie alleen nog door via pixels waar de consument consent voor geeft. Of wees compleet transparant, door zichtbaar te maken welke data je verzamelt en met welk doel. Als we als marketeers niets doen, lopen we het risico dat we onze online doelgroep van ons vervreemden. Wie valt er dan nog te targetten?”
 
 
Foto: Boris Schellekens (rechts) en Jaap Breeuwer (links)
 

 


Bureaus

Media

Economisch