Swapfiets pleit voor autovrije zondag
Op Wereld Autovrije Dag, 22 september, pleit Swapfiets voor een comeback van de maandelijkse autovrije dag in Nederlandse steden.
Dit doet de aanbieder van ‘bike as a service’ abonnementen precies een halve eeuw na de introductie van autovrije zondagen, in 1973 en 1974.
Iconische beelden
Middels Artificial Intelligence gegenereerde beelden, geïnspireerd door de iconische foto’s van 50 jaar geleden, wordt geschetst hoe deze aanpassing de leefbaarheid in moderne steden structureel kan vergroten. De oproep staat in een brief gericht aan de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, waar de meeste auto’s geregistreerd staan en de meeste CO2-uitstoot vermeden kan worden. Periodieke autovrije dagen zijn al een concept in onder andere Jakarta, Bogota en Parijs.
Swapfiets besloot de status quo te bevragen door rijdende auto’s eens per maand weg te denken uit het straatbeeld. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag staan gezamenlijk 842.230 auto’s geregistreerd. Als al deze auto’s slechts 2.500 kilometer per jaar zouden inwisselen voor een rit op een Swapfiets, kan er 486 duizend ton CO2 vermeden worden.
Suzanne Berings, General Manager Nederland bij Swapfiets: “Met het drukke autoverkeer in Nederlandse steden is het maar moeilijk voor te stellen wat de voordelen van autovrije dagen zijn. We besloten de verbeeldingskracht een beetje te helpen door, geïnspireerd door de kenmerkende beelden uit 1973 en 1974 en met gebruik van Artificial Intelligence, te schetsen wat er gebeurt als deze een comeback maken. Het is een kwestie van wennen en levert, zeker op de lange termijn, eigenlijk voor iedereen voordelen op. Het draagt bij aan een betere luchtkwaliteit, leefbaarder stadscentrum met toegang tot duurzame micromobiliteit en ruimte voor interactie met elkaar. Iets waar inwoners van steden uiteindelijk collectief bij zijn gebaat.”
Toekomstbestendige kijk op micromobiliteit
De oproep om de leefbaarheid in steden te vergroten middels autovrije dagen is ook per brief aangeboden bij grotere Nederlandse gemeentes als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Suzanne Berings vervolgt: “We realiseren ons heel goed dat we, voor een andere en meer toekomstbestendige kijk op mobiliteit in steden, slim moeten samenwerken met likeminded pioniers. Ook de langetermijnvisie en -aanpak van de politiek speelt hierin een sleutelrol, een goede samenwerking en gedeelde strategie zijn hierin noodzakelijk. Door het gesprek over dit thema te openen en middels AI een haalbaar toekomstbeeld te schetsen, hopen we een positieve bijdrage te kunnen leveren aan meer leefbare steden.”
Beelden gemaakt met behulp van Artificial Intelligence door Mark Visbeek.