Thuisbezorgd.nl introduceert Food Trends voor 2022

03-12-2021 (11:13) - Marketing

Vandaag introduceert Thuisbezorgd.nl het Food Trend Rapport 2021. In deze eerste editie van het rapport presenteert de eten bestelsite de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van smaak, eten en bestelgedrag. Het rapport is tot stand gekomen aan de hand van geanonimiseerde data van alle bestellingen van het afgelopen jaar bij 12.000 aangesloten restaurants. "De Restaurantwereld én smaak van Nederlanders zijn in een stroomversnelling gekomen."
 
Hoewel de Italiaanse keuken met pizza favoriet is bij de Nederlander, wint de Midden-Oosterse keuken snel populariteit. Het meest trendy gerecht van 2021 dat het hardste steeg in populariteit is dan ook: de pita falafel. Een gerecht dat als lekker vegetarisch alternatief gezien wordt. De vraag naar vegetarische en veganistische gerechten groeit dan ook enorm. Niet alleen in de Randstad, maar ook daarbuiten steeg het aantal bestellingen van deze gerechten dit jaar hard. De grootste groei werd daarbij in Limburgse steden gezien met ruim 55% meer vegetarische en veganistische bestellingen in 2021. 
 
Niet alleen de gerechten worden diverser, ook de momenten waarop we eten bestellen. Hoewel de vroege avond nog steeds het populairste tijdstip is om eten te bestellen, vond ruim 22% van alle bestellingen plaats tussen 12.00 en 16.00 uur ‘s middags voor de lunch of lekkere snacks. 
 
Gijs Weterings, Country Director Thuisbezorgd.nl vertelt over het afgelopen jaar: “Vorig jaar zagen we enorme pandemie-gerelateerde verschuivingen in het eten en bestelgedrag van Nederlanders. Dit heeft haar sporen nagelaten in 2021 waardoor ontwikkelingen in een stroomversnelling zijn geraakt. Zo zijn we getuige van een opmars van nieuwe wereldkeukens en gerechten op ons platform. Daarnaast is er een enorme diversiteit aan bestellingen en bestelmomenten bij Nederlanders. We kijken ernaar uit om deze trends in 2022 terug te zien in de maaltijden en bestellingen op ons platform.”

Dé zes Food Trends voor 2022

1. Van goed naar beter
De luxe van eten laten bezorgen is gemeengoed geworden, dat betekent dat thuis eten (ook) gezond moet zijn. Consumenten kiezen steeds meer gerechten en drankjes met positieve eigenschappen voor henzelf; een beter lijf en een betere geest. Dit ging vroeger vaak om ‘minder’ zout, suiker, koolhydraten en vet. Maar in 2022 gaat het juist om ‘beter’. Beter concentreren, beter sporten, beter voor de dag komen, met bijvoorbeeld plantaardige eiwitten, gember of bieten. Functionele ingrediënten die beter voor mij zijn, hoeven dat niet per definitie voor jou te zijn. Het gaat om wat past bij je lijf en persoonlijke levensstijl.
 
2. Food Tribes
Mensen zijn sociale wezens. We voelen ons verwant aan anderen die zich zo gedragen zoals wij. Eten is een belangrijk element om verwantschap te ervaren, zo belangrijk dat we kunnen spreken van ‘food tribes’. Mensen die zich met elkaar verbonden voelen door de keuze in hun eten. Eet jij keto, dan zoek je anderen die keto eten. Eet je minder of geen vlees, dan zoek je andere vegans, vegetariërs of flexitariërs op. Mijd je lactose in je bestellingen, dan wissel je tips uit met anderen die dat ook doen. Opvallende overeenkomst bij deze Food Tribes; ze delen hun gekozen eetstijl graag op social media.
 
 3. Eten is beleven
Uit eten gaan of thuis eten laten komen dient één van de twee doelen; gemak of gezelligheid. Bezorging is tot dusver vooral gefocust op gemak. We wilden de maaltijd zo snel mogelijk in ‘optima forma’ voor onze neus. De afgelopen jaren hebben we een kentering gezien. Want bezorgde gerechten worden gezelliger, mooier en indrukwekkender. Er wordt zogezegd beleving aan toegevoegd. Dat kan offline met mooi geïllustreerde pizzadozen, stickers op de verpakking met uitleg hoe je het eten het best opmaakt of met een handgeschreven briefje van de restaurateur of chef. Online beleving zal ook terrein winnen, met muziekafspeellijsten voor de juiste sfeer bij het diner, grappige video’s bij het gerecht of slimme combinaties zoals filmsuggesties op je favoriete streaming platform die perfect passen bij de maaltijd.
 
 
4. Klassiek is niet ouderwets
De meest bestelde gerechten van 2021 zijn frieten, hamburgers en pizza’s. Oude bekenden, waar nooit iets aan is veranderd toch? Nee hoor, er verandert juist heel veel aan deze oudgedienden van eten bestellen. Zo worden frieten tegenwoordig ‘gecoat’, zodat ze langer knapperig blijven. En de volgorde van laagjes op de hamburger wordt geperfectioneerd zodat het niet gaat lekken. En er zijn volop vegan en vegetarische opties bij de zowel de Amerikaanse als de Italiaanse publieksfavoriet. Een nieuwe trend; tijdelijke gerechten op het menu. Bijvoorbeeld een frisse lenteburger of een pizza met paddenstoelen of pompoen in de herfst.
 
5. Kip met een twist
Korean Fried Chicken, kip katsu op je Japanse sando of buttermilk chicken burgers, de gepaneerde kip is nauwelijks meer weg te denken van het menu. Ook als proteïne op je poké bowl of in gezonde salades past kip uitstekend. Kip is in Europa het enige type vlees dat nog groeit in de verkoop én het is het type vlees waar op dit moment de meeste en beste vleesvervangers voor zijn. De veelzijdigheid van de (plantaardige) kipburgers, -filets en stukjes zorgt voor een ware hoenderhausse het komende jaar.
 
6. De koude keuken
Het gemak dient de mens op steeds meer momenten, dus laten we eten en drinken voor steeds meer gelegenheden bezorgen. Denk aan het ontbijt of de lunch, maar ook de gezonde maaltijd na het sporten, het lekkers bij de film in het weekend of een picknick in het park met mooi weer. Momenten die zich lenen voor gerechten uit koude keuken; overnight oats, tonijn sandwiches, poké bowls, nacho’s met guacamole of vers brood met jus d’orange.
 
 
 

Over het Food Trends Rapport 2021

Het volledige Food Trends Rapport 2021 van Thuisbezorgd.nl is hier te downloaden. Dit rapport geeft onder andere inzicht in: landelijke en regionale bestellingen in Nederland, de klanten van Thuisbezorgd.nl, een internationale vergelijking met andere Europese landen, de impact van de corona-pandemie op het bestellen van eten, projecten die Thuisbezorgd.nl heeft ondersteund, verhalen van lokale restaurantpartners en een voorspelling van Food Trends voor 2022. 
 

Het onderzoek in dit rapport is gebaseerd op interne data van Thuisbezorgd.nl van 30 september 2020 tot 30 september 2021. Voor de COVID-19 periode is gekeken naar de data van 1 januari 2020 tot 30 september 2021. 


Bureaus

Media

Economisch