Tv-reclame bij Ster wordt duurder in sportjaar 2026

Tv-reclame bij Ster wordt duurder in sportjaar 2026

14-10-2025 (15:05) - Marketing

Wie in 2026 advertentieruimte inkoopt bij de Ster kan rekenen op prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden. Tegelijkertijd gaat de basisjaarprijs voor tv-reclame omhoog. Dat meldt de reclameverkooporganisatie bij de bekendmaking van zijn tarieven over volgend jaar. Ook was er bij de presentatie aandacht voor online inkoopmogelijkheden.

Beeldcredit: YouTube-kanaal Noedolekcin

Ster-bestuurders Carla Berkhout en Frank Volmer bespraken in de uitzending onder meer het jubileumjaar - Ster bestaat in 2025 zestig jaar - en de dalende lineaire kijktijd. Daarna blikte het duo vooruit: "De Ster is klaar voor de toekomst, waarin we blijven verbinden, vernieuwen en versterken. We zijn geen gewone media-exploitant, maar onderdeel van een publieke infrastructuur die al tientallen jaren bijdraagt aan een divers en gewaardeerd medialandschap. Reclame via Ster helpt merken groeien, maar ondersteunt tegelijk de samenleving."

In 2026 zet Ster haar stabiele beleid van de voorgaande jaren voort. Prijszekerheid, transparante tarieven en stabiele inkoopmogelijkheden blijven de belangrijke pijlers voor het aanbod. Daarnaast zullen radio- en televisietarieven komend jaar, net als online, uitgedrukt worden in CPM's. Oftewel, de kosten per 1.000 bereikte personen. Op deze manier wordt het eenvoudiger om de vergelijking te maken met digitale platforms.

WK Voetbal en Olympische Winterspelen

Toch zijn er ook veranderigen in het aanbod over volgend jaar. 2026 is een sportjaar met de Olympische Winterspelen en het WK Voetbal voor Mannen, waardoor er extra reclameruimte beschikbaar is. Tegelijkertijd verwacht Ster dat de lineaire kijktijd komend jaar ook weer daalt. Per saldo neemt het reclame-aanbod hierdoor maar licht toe.

De druk op de Ster blijft hoog door de verhouding van vraag en aanbod, gecombineerd met verschillende onzekere factoren. Om zoveel mogelijk campagnes te kunnen uitleveren, is de exploitant genoodzaakt de basisjaarprijs te verhogen naar €740. Ook de inkoopopites 'Your Time', 'voorkeurspositie' en 'hot spot toeslag' stijgen in prijs mee. 

Minimale prijswijzigingen radio

De prijzen voor adverteren op radio blijven nagenoeg gelijk. Zo veranderen de prijzen van NPO Radio 1, NPO Radio 5 en Combi 50+ niet. NPO Radio 2 en Combi 25-67 jaar stijgen licht met 2%, terwijl 3FM een paar procent goedkoper wordt. De combi 25-54 jaar verandert in 25-59 jaar.

Daarnaast zal er meer keuze in spreiding aangeboden worden met de inkoopopties Basis, Plus en Premium. Hierdoor wordt het mogelijk om (een bepaalde mate van) gegarandeerde spreiding te kopen.

Online ambities

Tijdens de uitzending was er ook aandacht voor de online inkoopmogelijkheden. Ook in 2026 kunnen banners weer ingekocht worden door iedere organisatie. Pre-rolls blijven exclusief beschikbaar voor partijen van algemeen nut, wanneer zij een zogeheten niet-commerciële boodschap hebben.

Ster wil dat het digitale aanbod toegankelijk is voor álle adverteerders. Hierover zijn al vele gesprekken gevoerd met betrokkenen in Den Haag, en dit zal Ster in 2026 voortzetten. Als de inkoop van online video weer voor iedere organisatie beschikbaar gesteld kan worden, levert dat extra inkomsten op. Deze inkomsten kunnen de bezuinigingen bij de NPO enigszins opvangen. 


Ster.nl

Bureaus

Media

Economisch