ACM geeft groen licht voor overname RTL Nederland door DPG Media

ACM geeft groen licht voor overname RTL Nederland door DPG Media

27-06-2025 (11:33) - Media

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van RTL Nederland door DPG Media goedgekeurd. De overname werd in december 2023 aangekondigd en wordt op 1 juli officieel van kracht.  Het bedrijf betaalt naar verluidt 1,1 miljard euro voor RTL Nederland.

Door de acquisitie bedreedt DPG Media de Nederlandse televisie- en streamingmarkt. In België was het bedrijf al langer actief in deze sectoren. DPG Media wil verder investeren in de groei en digitale transformatie van RTL Nederland. Daarmee speelt het bedrijf in op het veranderende kijkgedrag en de toegenomen concurrentie van internationale streamingdiensten.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media, is bijzonder verheugd dat het anderhalf jaar na de aankondiging eindelijk zover is: "We blijven mooie programma’s en series van eigen bodem maken en bouwen de streamingsdienst Videoland verder uit. De teams van RTL Nederland en DPG Media kunnen niet wachten om die toekomst samen vorm te geven."

Zorgvuldig onderzoek door ACM

De ACM heeft uitgebreid en zorgvuldig onderzoek gedaan. Roddenhof begrijpt de zorgen van de waakhond, maar ziet ook kansen: "Ik heb niet eerder zo'n omvangrijk en grondig onderzoek doorlopen. Het is begrijpelijk dat goed wordt gekeken naar het effect van een groot mediabedrijf. We begrijpen de zorgen van de ACM rondom de nieuwsvoorziening en zijn blij dat we die hebben kunnen wegnemen. Ik ben ervan overtuigd dat we in staat zijn de pluriforme media in Nederland voor de toekomst te behouden en zelfs verder te laten groeien."

DPG Media heeft afspraken gemaakt met de ACM die de toegankelijkheid, pluriformiteit en onafhankelijkheid van haar nieuwsmerken nog steviger verankeren, zo meldde het FD eerder. Zo is de gratis online nieuwsvoorziening van RTL Nieuws en NU.nl voor de toekomst gegarandeerd. Er worden twee nieuwe stichtingen voor beide nieuwswebsites opgericht, onder meer om toe te zien op de naleving van deze afspraken. Ook is overeengekomen de redactiestatuten van alle nieuwstitels te actualiseren zodat ze beter aansluiten bij de eisen van deze tijd.

"Wij hebben nu de expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt"

Erik Roddenhof: "DPG Media is altijd een goed thuis geweest voor onafhankelijke nieuwstitels. We hebben die samen met de redacties succesvol getransformeerd naar multimediale nieuwsmerken. Met deze afspraken leggen we vast dat we ons hiervoor blijvend inzetten. Ze onderstrepen nogmaals het belang van de vrije beschikbaarheid en de onafhankelijkheid van nieuws voor iedereen. Wij staan voor kwaliteitsjournalistiek en onderschrijven het belang daarvan voor onze samenleving, nu met een extra uitroepteken."

Van CEO naar Executive Comittee

Met de afronding van de overname zal Sven Sauvé als CEO van RTL Nederland direct toetreden tot het Executive Committee van DPG Media. Sven Sauvé: "Dit is een belangrijke mijlpaal voor RTL. Samengaan met DPG Media is de beste manier om onze grote gezamenlijke ambities en dromen waar te maken. Zeker in een markt waarin internationale technologie-partijen steeds dominanter zijn.

Mijn overtuiging is altijd geweest dat je een sterke lokale partij nodig hebt die Nederland op 1 zet. Met deze samenwerking hebben wij de kracht om te blijven innoveren en investeren in onze streaming activiteiten, de beste lokale verhalen en onze journalistieke organisatie. Ik wil DPG Media bedanken voor de visie, RTL Group voor de mooie samenwerking en mijn eigen collega’s voor de tomeloze inzet."

DPG Media's Executive Chairman Christian Van Thillo is erg trots dat DPG Media zo’n succesvol en innovatief televisiebedrijf mag overnemen: "Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we voortaan de schaal en de nodige expertise in huis om duurzaam succesvol te blijven in een markt die een fundamentele transformatie doormaakt. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie en juist daarin zijn wij zeer bedreven. Ik kijk enorm uit naar dit nieuwe avontuur."


Bureaus

Marketing

Economisch