NPO informeert kiezer met speciale verkiezingsprogrammering

31-10-2023 (09:52) - Media

De komende weken gaan miljoenen Nederlanders hun stem bepalen in wat door velen wordt gezien als de belangrijkste verkiezing in jaren.

Met een diverse verkiezingsprogrammering waarbij alle geluiden aan bod komen, wil de publieke omroep de kiezers de komende weken zo breed mogelijk informeren. Door middel van debatten, interviews, factchecks, explainers, series, peilingen en soms een vleugje humor; via radio, televisie, video on demand, in podcasts, online en social media.

Alle platforms

De publieke omroep heeft de komende weken uitgebreidt op alle platforms aandacht voor de Tweede Kamerverkiezing op woensdag 22 november. Naast de debatten van NOS en EenVandaag brengt Nieuwsuur interviews met veertien lijstrekkers, onderzoekt Pointer Factcheck elke dag wat er klopt van de door partijen gedane beweringen, bespreken Xander van der Wulp en Joost Vullings de stembusstrijd in hun dagelijkse podcast en organiseert het radioprogramma Dit is de Dag Townhalls waarin politici ook vragen vanuit het publiek beantwoorden. Het volledige overzicht is te vinden via de site van NPO

De programmering

Ook Op1 en Khalid & Sophie komen met speciale thema-uitzendingen, De Hofkar rijdt weer door het land en de verkiezingsquiz Kiespijn en Draadstaal belichten op geheel eigen wijze politiek Den Haag. Online en op socials zijn de verkiezingen op allerlei manieren  te volgen, met onder meer een YouTube-serie van Patrick Lodiers, een stemhandleiding op TikTok, prebunk-video’s van Pointer Checkt en het NOS op 3 Verkiezingsprogramma waarin jongeren vragen stellen aan lijsttrekkers. NPO Radio 1 reist op verkiezingsdag door het hele land en gaat in gesprek met kiezers en niet-kiezers. De locatie-uitzendingen zijn in handen van verschillende presentatieduo’s met onder anderen Ghislaine Plag & Sven Kockelmann en Willemijn Veenhoven & Tim de Wit. In de avond worden uiteraard de uitslagen van de verkiezingen uitgebreid besproken op tv, radio en online.


Bureaus

Marketing

Economisch