Onderzoek Talpa: 'Plannen voor online advertenties Ster schaden commerciële spelers'

Onderzoek Talpa: 'Plannen voor online advertenties Ster schaden commerciële spelers'

15-07-2025 (14:52) - Media

Den Haag wil de Ster advertentiemogelijkheden bieden in online videomarkt, naast de radio- en tv-advertentiemarkt. Het doorgaan van deze plannen zou desastreus zijn voor commerciële spelers die afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. Dat concludeert een onafhankelijk onderzoek van Station10 in opdracht van Talpa Network onder de noemer 'Overheid als stoorzender op de online advertentiemarkt'.

Op de foto: vlnr: Joost Brakel, CEO Talpa Network met Youssef Louakili, Directeur Media en Creatieve industrie, OCW

"De publieke omroep wordt al met bijna een miljard euro belastinggeld gefinancierd. Als Ster straks ook online mag concurreren, raken commerciële partijen nóg verder op achterstand. En minder inkomsten betekent ook minder investeringen in Nederlandse content, journalistiek én innovatie", aldus Joost Brakel, CEO van Talpa Network.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van Station10:

- Als Ster €50 miljoen omzet pakt uit online-video, dan verliezen andere broadcasters als Talpa Network tot 88% van hun online inkomsten;
- Als de plannen doorgaan worden niet alleen broadcasters geraakt, ook publishers zien hun omzet dalen met gemiddeld 36%;
- Bij verruiming van de online-advertentiemogelijkheden voor Ster, gaan de commerciële partijen de steeds hogere kosten van het publieke bestel betalen - met bezuinigingen als resultaat.

Overhandigd aan Ministerie OCW
Talpa Network heeft het rapport  aangeboden aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, met het verzoek om de inzichten mee te nemen in de besluitvorming richting de Tweede Kamer. Brakel: "We merkten dat het debat vooral gevoerd wordt vanuit het perspectief van de publieke omroep. Maar dit Kamerbesluit is ook bepalend voor de toekomst van commerciële spelers zoals wij en voor de sector als geheel."

Hij vindt het daarom belangrijk dat alle perspectieven worden meegewogen: "De impactanalyse van OCW, het onderzoek van NDP én onze eigen analyse bieden samen een volledig beeld waarmee de Kamer een goed afgewogen besluit kan nemen."


Bureaus

Marketing

Economisch