TikTok bereikt nieuwe mijlpaal
Veel Nederlanders gebruiken TikTok om nieuwe dingen te ontdekken, ideeën te delen en anderen een kijkje in hun leven te geven. Inmiddels is TikTok het online thuis voor fijnproevers, boekenwurmen, ouders en aanstormende talenten.
Van nieuwe artiesten (#newmusic) zoals Zoë Tauran en leiders met een beperking (#blindfluencers) tot kappers (#BarberTok) en een boekenclub (#BoekTok). De TikTok-community groeit en vandaag bereikt het platform een mijlpaal van 5,7 miljoen Nederlandse gebruikers per maand.
Een aantal highlights
- #nieuwemuziek (34,4 miljoen views) is inmiddels niet meer weg te denken van TikTok. De Nederlandse artiest Joost Klein ging eerder dit jaar viral met zijn hit ‘Friesenjung’ en scoorde een nummer 1 hit in Duitsland.
- Veel mensen waren bang dat jongeren te vaak op social media zitten en daardoor minder lezen. De #BoekTok-trend (249,9 miljoen views), die vorig jaar ontstond, bracht daar verandering in en inspireerde jongeren tot het lezen van boeken
- De hashtag #BarberTok (2,8 miljard views) ging dit jaar viral en inmiddels zijn kappersopleidingen opnieuw in trek onder jongeren.
- TikTok vindt het belangrijk dat Nederlandse gebruikers zich vrij voelen om zichzelf te zijn. Het platform werkte dit jaar samen met Milkshake Festival en organiseerde panels waarin LHBTQ+-creators spraken over hun ervaringen als queers. Dit was onderdeel van de wereldwijde campagne #ForYourPride (9+ miljard views).