Het is Green Friday Week bij Decathlon

23-11-2021 (12:34) - Sustainable

Black Friday komt eraan. Deze dag lijkt misschien een goede deal voor consumenten, maar het is helaas een donkere deal voor de planeet. Decathlon kiest er daarom bewust voor om, net als vorig jaar, de Black Friday trend niet te volgen. Tijdens Black Friday zullen zij op Groen gaan en zich samen met ruim 100 andere merken en bedrijven inzetten voor een groene en gezonde aarde.
 
Het doel? Met z’n allen 50.000 bomen planten. Tijdens Green Friday staan bij Decathlon verschillende duurzame initiatieven en hun duurzame partners centraal. Maar ook zoekt Decathlon in deze tijd naar manieren om hun milieu-impact te verminderen en is daarom op zoek naar nieuwe partners. 


Green Friday

Green Friday is een initiatief van Trees for All. Trees for All investeert in bomen door deze nieuw te planten, bestaande bossen te herstellen en mensen bewust te maken van het belang van bomen. Dichtbij huis in Limburg, maar ook verder weg met duurzame bosprojecten in ontwikkelingslanden. Dit jaar zal het Vietnam zijn: Trees for All gaat gaat samen met lokale partners en inwoners de zwaar gedegradeerde kustzone van Centraal-Vietnam herstellen.

Decathlon houdt dit jaar wederom een heuse Green Friday week. Deze week loopt van maandag 22 november tot en met maandag 29 november. Binnen deze week vallen zowel Black Friday als Cyber Monday, de maandag erna. De hele week licht Decathlon projecten uit waarmee ze hun milieu-impact proberen te verminderen en stimuleert ze haar klanten om een donatie te doen aan Trees for All of om mee te doen met de sportchallenge.


Bomen planten met Trees for All

Om Green Friday echt 'Green' te maken, gaat Decathlon net als vorig jaar, bomen planten in samenwerking met Trees for All. "Vorig jaar was Green Friday een groot succes en hebben we 1843 bomen kunnen planten. Dat staat gelijk aan 29 tennisbanen! Dit jaar starten we zelf met het doneren van 1000 bomen in het bos dat Trees for All aan het creëren is in Limburg", aldus Sustainability Business Partner Freek Dierkes.


Sportchallenge

Om klanten te motiveren een steentje hieraan bij te dragen en extra zorg te dragen voor de planeet en zichzelf, heeft Decathlon in samenwerking met Trees for All een sportchallenge bedacht: Hoe ver ga jij voor een boom? Tijdens de Green Friday week nodigt Decathlon haar klanten en medewerkers uit om een challenge uit te voeren van een sport naar keuze. Dit kan een door Decathlon bedachte challenge zijn, maar ook een zelfbedachte. Door middel van een donatiesysteem kunnen alle deelnemers hun challenge laten sponsoren. Donaties kunnen gedaan worden via het fundraiser platform KENTAA. Het gesponsorde bedrag gaat rechtstreeks naar Trees for All. De inschrijf- en donatiepagina vind je hier.

Om hun eigen medewerkers te stimuleren deel te nemen aan de sportchallenge, doneert Decathlon 20 euro voor iedere werknemer die deelneemt. Dit bedrag staat gelijk aan 4 bomen.

Niet alleen tijdens Green Friday probeert Decathlon haar impact op het milieu te verminderen. Zo krijgen geretourneerde producten een tweede kans in hun Decathlon winkels, zijn ze in enkele winkels gestart met het verhuren van producten als mountainbikes en SUPs en verkopen ze hun eigen ecodesign producten.  "Ecodesign producten zijn producten met een lagere impact op het milieu. We kiezen bij deze producten bijvoorbeeld voor gerecycled materiaal, minder water en verf en andere processen in de productie. De levensduur van deze producten is over het algemeen langer en het merendeel van de ecodesign producten is gemakkelijk en snel te repareren, wat de levensduur ook weer verlengt," volgens Freek Dierkes.


Huidige duurzame partners

Samen staan we sterker dan één. Daarom heeft Decathlon de handen al ineen geslagen met verschillende partners. Naast Trees for All werkt Decathlon onder andere samen met Curitas. In de meeste Decathlon winkels vind je een blauwe Curitas container, waar je je oude kleding en schoenen kunt achterlaten. Deze worden vervolgens weer opnieuw gedragen en als dat niet meer mogelijk is, worden ze gerecycled en gebruikt als grondstof voor nieuwe producten. Gedurende het hele jaar doneert Curitas een boom aan Trees for All voor elke 15 zakken textiel en schoenen die via de Curitas container worden ingezameld.

Om voedselverspilling van hun voedingssupplementen tegen te gaan, vind je Decathlon sinds april 2021 in de Too Good To Go app. Via deze app kun je producten die bijna over de datum gaan kopen met hoge korting. Voor Decathlon zijn dit hun sportrepen: relatief kleine hoeveelheden, maar alle kleine beetjes helpen! Met trots kunnen ze zeggen dat dankzij de samenwerking met Too Good To Go er tot nu toe 224 pakketten met voeding gered zijn.

Ook is Decathlon een samenwerking aangegaan met om I nieuwe energie, verhuren ze surfboards en SUPs onder andere via The Shore en hebben ze samen met Land van Ons een actie opgezet waarbij 5000 van onze klanten boekweit zaden ontvingen om de biodiversiteit te stimuleren.
 
Wil jij Decathlon helpen om sport toegankelijk te maken op een duurzamere manier? Dien dan hier het verzoek in om één van hun partners te worden om Decathlon te helpen de impact die ze op het milieu heeft te verminderen.