Modint en ImpactBuying werken aan transparantie kledingbranche

24-11-2022 (10:37) - Sustainable

Modint en ImpactBuying hebben de handen ineen geslagen om meer transparantie in de kleding- en textielsector te creëren. Daarvoor hebben ze een tool ontwikkeld met de kennis van Modint op het gebied van kleding en textiel, en met de ervaring van ImpactBuying op het gebied van ketens in kaart brengen en het ophalen van ESG assured data.

Met deze samenwerking is het gemakkelijker om efficiënt toeleveringsketens in kaart te brengen, duurzaamheidsdata op te halen en de CO2-footprint te berekenen met de bAwear tool, door middel van de vragenlijst daarvoor in het platform.

Complexe toeleveringsketens

De mode- en textielindustrie bestaat vaak uit complexe toeleveringsketens. Door een grote hoeveelheid leveranciers, productie die vaak ver weg is en kledingstukken die bestaan uit meerdere materialen met verschillende behandelingen, nemen de risico’s in de branche toe. Daardoor is er minder aandacht voor mensenrechten, dierenwelzijn en milieu. Daarom zijn er steeds meer (inter)nationale initiatieven die bedrijven oproepen om niet alleen te weten wat de risico’s in de toeleveringsketen zijn, maar om deze ook actief te beperken en positieve impact te creëren. Er is niet alleen behoefte aan een eenvoudige en schaalbare manier om de toeleveringsketens transparant te maken en risico’s te beoordelen, maar ook om te weten of je voldoet aan de nationale en Europese wetgeving.

Platform

Daarom hebben Modint en ImpactBuying de kennis van Modint in het platform van ImpactBuying gedigitaliseerd om mode- en textielbedrijven te begeleiden. De tool maakt het mogelijk voor kleding- en textielbedrijven om hun impact te meten op belangrijke duurzaamheidscriteria, zoals milieu en sociale risico’s. Daarnaast weet je zeker dat je voldoet aan internationale en nationale wetgevingsrichtlijnen en is het duidelijk welke vragen je waar in de keten moet stellen. In het systeem zitten geïdentificeerde risico’s op locatie, product en componentniveau, waardoor vragenlijsten automatisch getriggerd worden zodra de keten in kaart gebracht wordt.

De juiste data

Miriam Geelhoed, Senior Consultant van Modint: “Met internationale wetgeving op het gebied van verantwoord ondernemen, zoals de CSRD en CSDD, wordt het belang van de juiste data steeds groter. Het is niet meer de vraag of je je keten in kaart moet brengen, maar hoe en waar je begint en bij wie je welke data kunt opvragen. Het kunnen beschikken over betrouwbare data is cruciaal voor de Ecodesign verordening. In de door de EU voorgestelde maatregelen spreekt men bijvoorbeeld over een productpaspoort die informatie bevat over het product, waaronder de impact op het milieu. Bij Modint kunnen we daar in ondersteunen. De samenwerking met ImpactBuying helpt om risico- en issuemanagement te doen.”

Uitgebreide verifieerbare datastroom

Rens Tap, Kledingeconoom van Modint: “Kleding- en textielbedrijven moeten hun data op orde zien te krijgen. Dat geldt richting de verkoopmarkt als je denkt aan e-commerce, maar nu nog sterker in de aanvoerketens. Een uitgebreide verifieerbare datastroom zal bij de goederenstroom meegeleverd moeten worden, en dat vraagt veel van een organisatie.”

Logische stap

Leontien Hasselman-Plugge, Co-CEO van ImpactBuying: “Als marktleider in de voedselindustrie op geverifieerde leveranciers- en productdata, zijn wij steeds op zoek naar de juiste partnerschappen. Om vervolgens transparantie te creëren in de textiel- en kledingbranche voelde als een logische stap, en er is geen betere partner om dit mee te doen dan Modint. De consument van nu wil weten waar hun kleding vandaan komt, en wij kunnen dit samen in kaart brengen.”