Wie wint 'het grote Friet vs. Patat debat 2025' van Heinz?

Wie wint 'het grote Friet vs. Patat debat 2025' van Heinz?

30-10-2025 (17:09) - Campagnes

De afgelopen weken mengde Heinz zich op geheel eigen wijze in de campagnekoorts met 'het grote Friet vs. Patat debat 2025'. Met opvallende uitingen lanceerde het sauzenmerk een eigen verkiezingscampagne rondom het al gevoelige debat: heet het nu friet of patat? De duizenden stemmen zijn geteld en de winnaar is bekend.

De stemming werd een echte nek-aan-nekrace. Uiteindelijk trok friet aan het langste eind met 53,72% van de stemmen, tegenover 46,28% voor patat. Omdat het maar een haartje scheelde, heeft Heinz besloten dat zowel Friet Saus als Patat Saus gewoon in het schap van de Albert Heijn blijven liggen.

"Met deze campagne hebben we Nederland niet alleen uitgedaagd om kleur te bekennen in het friet-of-patat-debat, maar ook laten zien hoe Heinz op een speelse manier midden in de cultuur staat. Of je nu friet zegt of patat — het belangrijkste is dat je kiest voor de saus met de lekkerste smaak, en de smaak? Die moet Heinz zijn", vertelt Sr. Brand Manager Taste Elevation Diederick Ter Kulve.

De campagne Friet vs. Patat werd ontwikkeld in Amsterdam door in-house agency The Kitchen.