Apple opnieuw uitgeroepen tot meest waardevolle merk ter wereld
Apple is opnieuw het meest waardevolle merk ter wereld. Brand Finance, het wereldleidende merkwaarderingsadviesbureau, waardeert het merk op 574,5 miljard dollar voor 2025, waarmee het voorblijft op de dichtstbijzijnde concurrent, Microsoft, gewaardeerd op 461 miljard dollar. Behalve in 2023, toen Apple kortstondig achter Amazon stond met een marge van slechts 1%, heeft Apple de toppositie als het meest waardevolle merk ter wereld sinds 2021 behouden.
Volgens Brand Finance’s Global 500 2025 onderzoek zijn vier van de vijf meest waardevolle merken ter wereld technologiebedrijven: Apple, Microsoft, Google, Amazon en Walmart. Brand Finance analyseerde ook welke merken de grootste groei hebben doorgemaakt sinds 2020. Terwijl technologie duidelijk een sector is met sterke groei op lange termijn, biedt de diepgang van de data en het onderzoek van Brand Finance een onthullend en genuanceerd beeld. Zo groeide TikTok in 4 jaar 79% in dezelfde categorie als andere merken met hoge groeicijfers.
Chinese merken nemen leiding
David Haigh, voorzitter en CEO van Brand Finance: “Onze analyse van de merken die het meeste zijn gegroeid sinds 2020, laat zien dat technologiebedrijven geen monopolie hebben op duurzame merkgroei. Dit langeretermijn perspectief benadrukt ook een andere belangrijke wereldwijde trend: hoe Chinese merken zoals TikTok, Pinduoduo en BYD de leiding nemen door waarde te creëren en gevestigde merkleiders uit te dagen. Naarmate China zijn merkstrategieën verder verfijnt en zich meer richt op kwaliteit, verwachten we dat meer Chinese bedrijven in 2025 de wereldmarkt zullen betreden.”
Grootste groei
Naast de Global 500 2025 ranglijst van de meest waardevolle merken ter wereld, toont nieuwe data van Brand Finance aan dat FanDuel, DraftKings, AMD, Pinduoduo, BYD, TSMC en Lilly de grootste groei in merkwaarde sinds 2020 hebben doorgemaakt. De 500 meest waardevolle merken ter wereld groeien met 10% in waarde tot 9,5 biljoen dollar in 2025, waarmee ze de wereldwijde economische groei van 3% overtreffen. De merkwaarde van NVIDIA stijgt met 98% en komt voor het eerst de top 10 binnen. WeChat blijft het sterkste merk ter wereld voor het tweede achtereenvolgende jaar. e& is het snelst groeiende merk ter wereld, met een achtvoudige stijging van de merkwaarde na de consolidatie van de merkarchitectuur.
Brand Finance lanceert de Global 500 op 21 januari 2025 in samenwerking met Infosys, het snelst groeiende IT-dienstenmerk van de afgelopen 5 jaar.