Inspidere wint Nederlandse editie Internationale competitie voor social entrepreneurs
06-02-2018 (13:38) - Awards
Inspidere is gisteravond uitgeroepen tot winnaar van de Nederlandse editie van Chivas Venture, een internationale competitie voor social entrepreneurs van het whiskymerk Chivas Regal. Hiermee heeft Inspidere een plek in de wereldwijde finale die op 24 mei plaatsvindt tijdens The Next Web Conference in Amsterdam.
In de WesterUnie in Amsterdam heeft Jalila Essaïdi van Inspidere met haar pitch de vierkoppige vakjury van overtuigd, en daarmee de andere vier finalisten achter zich gelaten. Ze gaat nu door naar de wereldwijde finale om te strijden tegen 26 finalisten uit andere landen voor een totale funding van een miljoen dollar.
In het juryrapport wordt Inspidere bestempeld als ‘het ultieme voorbeeld voor een nieuwe generatie social entrepreneurs’ door de waardevolle bijdrage die het bedrijf levert aan zowel de mest- als textielindustrie. Voorzitter van de jury Johnny de Mol voegt toe: ‘Inspidere is een voorloper op grote spelers in de industrie en verdient daarmee de titel ‘meestbelovende social enterprise van 2018’.
give a shit about the planet
Mest als basis voor een nieuwe economie. Dat is de visie die Inspidere heeft met Mestic, een methode voor het vervaardigen van duurzame producten waarvan de grondstof uit mest wordt gewonnen. Onder het motto ‘We want to create a world where people give a shit about the planet’, laat Jalila Essaïdi van Inspidere zien dat mestoverschot geen probleem hoeft te zijn, maar dat mest het fundament kan zijn voor een nieuwe lokale maakindustrie. Inspidere slaat hiermee twee vliegen in één klap: de social enterprise vermindert de uitstoot van twee vervuilende industrieën aanzienlijk en biedt lokale veehouderijen daarnaast de mogelijkheid een onafhankelijke, lokale mest-economie te creëren.
‘Het was een ontzettend spannende strijd’, vertelt Jalila. ‘Alle pitches waren ijzersterk, dus ik had geen idee wie tot winnaar verkozen zou worden.'