Team Jumbo-Visma en TDE winnaars jaarlijkse SponsorRingen

12-04-2022 (13:21) - Awards

Bij de uitreiking gisterenavond van de prestigieuze vakprijs voor de beste sponsorcases gingen Team Jumbo-Visma en digitaal sportmarketingbureau TDE er samen met drie gouden SponsorRingen vandoor. Ze werden daarmee de grote winnaars van de avond. Het Eindhovense bureau won met Team Jumbo-Visma een gouden SponsorRing in de categorie Sport voor de Blue Tire campagne voor sponsor Swapfiets. Diezelfde campagne werd onderscheiden met goud in de categorie Creativiteit. Daarnaast was er een gouden SponsorRing voor 'Ride With Us', een campagne in samenwerking met AGU rond het Tour de France shirt van afgelopen editie.
 
'Make the Blue Tire famous'. Dat was de opdracht die TDE meekreeg van Swapfiets, dat het sponsorship met Team Jumbo-Visma als ideaal platform zag deze doelstelling waar te maken. Er was geen betere manier om de naamsbekendheid te vergroten dan de iconische blauwe voorband mee te laten draaien in 's werelds beroemdste wielerwedstrijd: de Tour de France. Het unieke recht om de ploeg tien keer op een blauwe voorband te laten rijden werd opgenomen in het contract, een gedurfde zet binnen de conventionele wielerwereld en door de jury van de SponsorRingen geroemd.
 

Onconventionele voorband

De aanwezigheid van de iconische blauwe voorband in de Tour de France bleef niet onopgemerkt. Commentatoren in diverse live-uitzendingen in verschillende landen spraken er minutenlang over en het concept van Swapfiets werd uitgebreid toegelicht. Ook online kon je als wielerfan niet om de blauwe voorband heen. De combinatie van de bijzondere verschijning van deze onconventionele voorband, samen met een slimme aanpak richting journalisten, diverse guerilla activiteiten, online activaties en een grote PR-stunt (met een wereldrecord tot gevolg) zorgde voor ongekende exposure en nu dus voor een gouden onderscheiding.
 


Ride With Us campagne

Toen Tour de France organisatie ASO besloot dat het gele tricot van de Nederlandse wielerploeg te veel leek op de bekende gele trui, diende er noodgedwongen een alternatief tenue te worden gerealiseerd. Bij de totstandkoming daarvan werden fans betrokken middels een online verkiezing. Ook kregen fans de mogelijkheid met hun naam op het shirt te verschijnen en zo letterlijk onderdeel te worden van de ploeg. Uiteindelijk pronkten er bijna 6.000 namen op de shirts van de acht renners tijdens de Tour-etappes. Maar daar bleef het niet bij voor deze fans. Via diverse activaties werden zij echt onderdeel van de ploeg. Niet eerder verkocht Team Jumbo-Visma zoveel shirts, zelfs zes keer zoveel in 10 dagen dan in het hele jaar 2020. Het juryrapport voor deze case spreekt over een "verbluffend resultaat" en "een combinatie van creativiteit en slimheid met een enorm kwantitatief resultaat".