Agrifirm kiest BRANDVUUR voor interactieve bewustwordingscampagne
11-05-2020 (15:35) - Bureaus
Nederland is koploper in duurzame, effectieve en kwalitatieve landbouw en veeteelt, maar de vergoeding die Nederlandse agrarische ondernemers ontvangen, blijft al jaren op hetzelfde niveau hangen. Dat terwijl de overheid en maatschappij steeds strengere eisen stellen en daarmee grotere investeringen vragen van de boer.
Boerencoöperatie Agrifirm zet zich in voor een verantwoorde voedselketen en een eerlijke prijs voor de boer. Agrifirm wil haar achterban ondersteunen door consumenten bewust te maken van de prijs welke Nederlandse boeren ontvangen voor hun producten. Om deze doelstelling verder uit te werken, heeft Agrifirm gekozen voor een samenwerking met Bureau BRANDVUUR. Dit reclamebureau heeft het campagneconcept ‘Gebruik je boerenverstand!’ ontwikkeld. De campagne is gericht op bewustwording bij consumenten over de Nederlandse voedselproductie en daardoor uiteindelijk een eerlijke opbrengst voor de boeren.
Samenwerking
Over de samenwerking met BRANDVUUR zegt Annebelle van der Kloet (Group Communications Director van Royal Agrifirm Group): 'Na een sterke pitch, werken we sinds vorig najaar samen met BRANDVUUR aan dit campagneconcept. We hebben goede inhoudelijke discussies kunnen voeren en BRANDVUUR heeft een heel creatief en strategisch sterke crossmediale campagne ontwikkeld. Hun kennis van de foodsector in combinatie met de creatieve gedrevenheid heeft geresulteerd in een verfrissende campagne.”
3 fases
Fase 1: Research-fase / Gamification
De campagne start met een interactieve game om te toetsen wat de consument denkt dat de opbrengst is voor de boer van bepaalde voedselprijzen. Voor dit onderzoek is een digitale game ontwikkeld, waarbij representatieve consumentendata op een onconventionele wijze wordt verkregen. Via social media wordt de consument op zeer laagdrempelige gevraagd om zijn eigen ‘boerenverstand’ te gebruiken bij het spelen van de game.
www.gebruikjeboerenverstand.nl/game
Fase 2: PR-traject
Een PR-component, waarbij representatieve data uit de game gebruikt wordt om Nederland via pers te informeren over het ‘boerenverstand’ van de Nederlandse consument.
Fase 3: Contentcampagne
De crossmediale campagne ‘Gebruik je boerenverstand’ wordt gevoed met authentieke portretten van Nederlandse boeren, die ieder vanuit hun eigen visie het boerenleven en -bedrijf toelichten. Deze portretten tonen de consument hoe de boeren met toewijding en gedrevenheid dagelijks veilig en gezond voedsel produceren. De consument is vaak onbewust hoeveel werk, energie, kennis en vooral liefde voor het product achter hun dagelijks verse producten schuilgaat.
De crossmediale campagne ‘Gebruik je boerenverstand’ wordt gevoed met authentieke portretten van Nederlandse boeren, die ieder vanuit hun eigen visie het boerenleven en -bedrijf toelichten. Deze portretten tonen de consument hoe de boeren met toewijding en gedrevenheid dagelijks veilig en gezond voedsel produceren. De consument is vaak onbewust hoeveel werk, energie, kennis en vooral liefde voor het product achter hun dagelijks verse producten schuilgaat.
De videoportretten en radiocommercial worden door digitale seeding strategie gericht aan de doelgroep getoond.