Scholieren uit Amsterdam-Zuidoost krijgen een kijkje achter de schermen bij TBWA\NEBOKO

05-05-2022 (16:17) - Bureaus

TBWA\NEBOKO heeft de handen ineengeslagen met Open Scholengemeenschap Bijlmer (OSB) om scholieren een beeld te geven van werken bij een creatief reclamebureau. Ze kregen gedurende de week presentaties van werknemers binnen de Creative Agency over verschillende taken, functies en wat er allemaal komt kijken bij de campagnes die zij creëren. Daarnaast mochten de scholieren zelf aan de slag met een project voor Koningsdag door een leuke fictieve campagne op te zetten.

De scholieren, tussen de 14 en 16 jaar oud, van OSB kregen de kans om ervaring op te doen in het werkveld bij TBWA\NEBOKO. Op het vmbo-kader volgen ze verschillende richtingen: van Economie & Welzijn tot Landbouw & Techniek. Met oog op het aantrekken en behouden van divers jong talent geeft TBWA\NEBOKO deze scholieren een kijkje in eigen keuken. Met onder andere het geven van deze snuffelstage hoopt TBWA\NEBOKO hun bereik en toegankelijkheid voor potentiële talenten nog meer te spreiden.
 
Valdemar Domingos, International Business Director bij TBWA\NEBOKO, vertelde in zijn presentatie: "je hebt mensen nodig met verschillende ervaringen, achtergronden en visies om tot grote ideeën te kunnen komen in de reclamewereld, zoals voor adidas. Binnen een team met een soortgelijke gedachtegang kun je niet voldoende relevante impact maken, omdat het vanuit een te kleine hoek komt."
 

Invulling

Elke ochtend startte de dag voor de scholieren met verschillende marketingtheorieën en de methodologie van TBWA\NEBOKO, waarna een 'energizer' werd gegeven. Een energizer is een kleine opdracht die zorgt voor afwisseling, plezier en hernieuwde energie. De rest van de tijd kregen de scholieren de mogelijkheid om zelf in groepen te werken aan een project voor Koningsdag, speciaal bedacht voor de scholieren. Hiervoor hebben ze een concept gemaakt bestaande uit een vlog, posters, Snapchat filters en een echte radiocommercial. Op de laatste dag mochten zij hun werk presenteren aan CCO Darre van Dijk en creatief duo Doug Fridlund en Benjamin de Villiers. Na het ontvangen van opbouwende feedback en wijze lessen van de creatieven, zat de taak van de scholieren erop. Of hun interesse in werken in de reclamewereld is gewekt? Het antwoord was unaniem en volmondig: ‘ja!’.
 
Haris Trnjanin, Talent Coach bij TBWA\NEBOKO: "Toen ik nog jongerenwerker was heb ik veel met deze doelgroep gewerkt. Het is belangrijk om een werkomgeving te creëren waarbij iedereen zich veilig voelt. Daarnaast is het ontzettend mooi als je kunt bereiken dat de scholieren de snuffelstage zien als een verrijking voor zichzelf en niet als een 'schoolopdracht'. En dat is gelukt. De scholieren hebben indruk gemaakt met hun eigen-bedachte reclamecampagnes!"
 

 


Media

Marketing

Economisch