Greenpeace legt sponsoring van Rabobank onder de loep

26-05-2023 (11:16) - Campagnes

Greenpeace lanceert de campagne ‘Rabobank, trotse sponsor van natuurverwoesting’. Samen met social first creatief bureau Hammerfest gaat Greenpeace Nederland de strijd aan tegen het smetteloze imago van Rabobank.

Veel mensen kennen Rabobank als een belangrijke sponsor van een groot aantal musea, poppodia, sportverenigingen en maatschappelijke evenementen in Nederland. Maar de bank is tevens een grote financier van natuurverwoesting. De campagne van Greenpeace en Hammerfest richt hier een spotlight op.

‘Rabobank verstrekt leningen en kredieten aan bedrijven die bijdragen aan ontbossing in beschermde natuurgebieden in onder andere Brazilië. In Nederland jaagt de bank de stikstofcrisis aan door te sturen op schaalvergroting en intensivering van veehouderijen. Wij willen dat de bank stopt met het financieren van bedrijven die zorgen voor ontbossing en vervuiling en dat Rabobank financieel bijdraagt aan het stikstoffonds.’ zegt Meike Rijksen, woordvoerder Greenpeace.

3,1 miljard schade

De campagne bestaat uit spotjes op TV en online waarin Rabobank’s maatschappelijk verantwoorde sponsoring tegenover de natuurverwoestende projecten wordt geplaatst. Hiermee wil Greenpeace bewustzijn creëren over de schade die wordt aangericht door de Rabobank. Greenpeace berekende eerder dat de Rabobank verantwoordelijk is voor minimaal 3,1 miljard aan maatschappelijke schade als gevolg van het aanjagen van de stikstofcrisis.

Het is niet de eerste keer dat sponsorrelaties worden gebruikt om misstanden aan te kaarten. Actiegroepen slaagden er eerder al in om de sponsoring van Shell aan het Van Gogh Museum en het Concertgebouw op de publieke agenda te zetten. De campagne past in een bredere maatschappelijke ontwikkeling waarin het steeds minder getolereerd wordt dat vervuilende bedrijven zichzelf een groen en duurzaam imago aanmeten via reclame en sponsoring.

Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!

Hammerfest is een van de 21 creatieve bureaus die het 'Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal!'- hebben ondertekend. Met het verdrag willen de bureaus alvast zelf verantwoordelijkheid nemen, in afwachting van een wet die fossiele reclame verbiedt. ‘Een campagne tegen natuurverwoesting sluit goed aan bij de waarden van het bureau, dus we zijn blij dat we aan deze campagne hebben mogen werken.' aldus Myrte de Jonge, account director bij Hammerfest.