Merkentrouw in de mobiele telefonie op de helling

01-03-2012 (08:54) - Economisch

Het toenemende dataverkeer via mobiel internet en de daarbij horende tariefstijgingen vergroten het switchgedrag van de Nederlandse telecomklant. Klanten kijken met andere ogen naar hun bel- en databundels en zijn eerder geneigd te wisselen van aanbieder. Dit blijkt uit de TelecomMonitor van Motivaction waarin per kwartaal het belgedrag van 10.000 Nederlandse consumenten in de leeftijd van 18 t/m 70 jaar op de voet gevolgd wordt.
 
Consumenten stellen zich steeds bewuster op als het gaat om de kosten voor mobiele telefonie. Er is een duidelijke trend aan te wijzen in het gebruik van toepassingen via mobiel internet als WhatsApp: klanten besteden minder belminuten en verbruiken meer data. Voor velen is dit aanleiding om nog eens kritisch naar de eigen bundel te kijken met een mogelijke overstap tot gevolg.
 
Prijs is vaak de belangrijkste factor voor de overstap naar een andere provider. Gebruikers die de intentie hebben om van aanbieder te wisselen, doen dat vooral om te besparen op verbruikskosten (30%). Ook voor consumenten die recentelijk een andere aanbieder hebben gekozen en voor nieuwe klanten in de markt is de abonnementsprijs van doorslaggevend belang (37%).
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Marketing