Effieregen reëel, maar weinig verrassend verdeeld

01-11-2016 (21:18) - Marketing

IKEA Nederland is een van de winnaars bij de Effie Awards. Het woonwarenhuis won een bronzen Effie voor de NOCKEBY bank campagne. Ook Opel en SNS vielen onder anderen in de ruimharige bronzen prijzenregen van de Effies. Daarnaast was er onder andere zilver voor HAK, POSTNL, Tele2, de Hartsichting en McDonald's Nederland.
 

9 brons

Naast IKEA won ook Opel (Sterk Staaltje van Opel) in samenwerking met J. Walter Thompson Amsterdam won brons. Hetzelfde gold voor SNS (Hoe SNS het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwon) en FHV BBDO.  Rabobank (Hypotheek binnen een Week) en Ogilvy & Mather Amsterdam en Women Inc. (Behandel me als een dame) en KesselKramer wonnen brons. Campina (Sterk met Campina) bemachtigde het brons in samenwerking met TBWA\Neboko.
Ford( Oudere Fords komen weer thuis) en Ogilvy & Mather Amsterdam mochten ook een bronzen bekroning ophalen. Prominent (Van sta-op hulpmiddel naar relaxmoment) van Selmore stonden eveneens op de buhne om een bronzen bekroning in ontvangst te nemen.


7 zilver

Zilver was er voor HAK (Hoe HAK van Nederlanders bonen(v)reters maakt) en Etcetera, POSTNL (DeValentijnskus) en Joe Public Take-Away Advertising, Tele2 (Niet omdat het moet, maar omdat het kan) en INDIE Amsterdam en voor McDonald's Nederland (McDonald's Cadeau Kalender) en TBWA\NEBOKO.
Nog meer zilver ging naar KPN (Meer met minder) en N=5 en ook de Hartstichting en Triple Double Sportmarketing vielen in de Zilveren Effie-boter. Last but not least: Amstel Radler (Van verfrissend biertje naar bierig fris) van Being There, INDIE Amsterdam en TBWA\Neboko.
 

2 goud
Albert Heijn oogstte (Moestuintjes, een groeiend succes) samen met TBWA\Neboko goud. Goud was er oom voor Hertog Jan (Uit liefde voor bier) en The Valley.


titanium

Eerder dit jaar werd naast de Bronzen, Zilveren en Gouden Effie ook een Titanium Effie aangekondigd. De Titanium Effie is bedoeld voor een case waarbij innovatie doorslaggevend is geweest voor de effectiviteit van de campagne. Uiteindelijk werd er geen Titanium Effie uitgedeeld, maar er werd wel besloten om twee cases een eervolle vermelding te geven. Het gaat om Post NL's Valentijnskus en KPN Pridestream van N=5.


45 inzenders

Nog één keer de 45 inzenders van 2016 op een rij:
1. 'Behandel me als een dame' - WOMEN Inc. - KesselsKramer (i.s.m. Jalt, Bratpack Internetdiensten, Motivaction)
2. The Next Rembrandt - Maatschappelijke - ING Nederland - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Mindshare)
3. Burgerhulpverleners campagne - Hartstichting - Triple Double Sportmarketing (i.s.m. We Are Blossom, BijlPR)
4. KPN Pridestream - KPN - N=5
5. De Valentijnskus van PostNL - PostNL - Joe Public Take-Away Advertising
6. Maybelline: Get-the-WOW-Brow - L'Oréal Nederland - ZenithOptimedia (i.s.m. Moxie Amsterdam, McCANN Nederland, Performics)
7. Centraal Beheer: Welkom Wonen - Centraal Beheer - DDB & Tribal Amsterdam
8. Angry Birds - Stapel ze allemaal - PLUS Retail - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Energize, Initiative Media)
9. KPN NosePost: hoe KPN met verdiende aandacht meer buitenlandbundels dan ooit verkocht - KPN - N=5
10. KFC is kipping it real, with real results - KFC - Ogilvy & Mather Amsterdam
11. Hoe de Coke FrisChicks tieners weer aan Coca-Cola wisten te binden - Coca-Cola Nederland - UM
12. Van creditcard naar securitycard - Mastercard - FCB Amsterdam (i.s.m. CARAT)
13. Kruidvat Eigen Merk Goed Gevoel Garantie - Kruidvat - BeyenMeyer
14. Moestuintjes, een groeiend succes - Albert Heijn - TBWA\NEBOKO
15. Clipper Tea - There are many reasons to love Clipper - Wessanen Benelux - Buutvrij for life (i.s.m. Studio Whoohoo, Kaliber, Audentity, Vizeum)
16. Hoe Jumbo in een stille sportzomer een gele-truienkoorts ontketende - Jumbo Supermarkten - Alfred International (i.s.m. Vijf890, UM, Telegraaf Media Groep)
17. Wereldnieuws en nieuws uit jouw wereld. - ADR Nieuwsmedia - J. Walter Thompson Amsterdam
18. Introductie Samsung Galaxy S7 en S7 edge - Samsung Electronics Benelux - Cheil Benelux (i.s.m. Starcom)
19. NOCKEBY: hoe aandacht IKEA mooier maakte - IKEA Nederland - LEMZ
20. Oudere Fords komen weer thuis - Ford Nederland - Ogilvy & Mather Amsterdam  
21. Windows 10 Check-In - Microsoft - GANDA
22. Hypotheek binnen een week - Rabobank - Ogilvy & Mather Amsterdam
23. Lekker direct. Van verliezen op prijs naar winnen op mentaliteit - energiedirect.nl - Etcetera & Red Urban (i.s.m. Mediacom, Coopr, Ride)
24. Allerhande kersthulp via WhatsApp - Albert Heijn - MPG.       
25. McDonald's Cadeau Kalender - McDonald's Nederland - TBWA\NEBOKO
26. Niet omdat het moet, maar omdat het kan - Tele2 - INDIE Amsterdam
27. Ola Talking Ice Cream - Unilever Nederland - QiOnly
28. Unox. Wat een dag - Unilever Nederland - TBWA\NEBOKO
29. Chocomel De Enige Echte: van een traditioneel winter-verwenproduct naar het snelst groeiende drankmerk! - FrieslandCampina - DDB & Tribal Amsterdam
30. Amstel Radler 0.0%: van verfrissend bier naar bierig fris - HEINEKEN Nederland - Being There (i.s.m. INDIE Amsterdam, TBWA\NEBOKO, Starcom)
31. Beter Bed herpositionering - Beter Bed - BeyenMeyer              
32. Prominent 2015-2016: van sta op hulpmiddel naar relaxmoment - Prominent - Selmore Creative Agency
33. Sterk staaltje van Opel - Opel Nederland - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. CARAT, Isobar, DTC Media, Triple Double Sportmarketing)
34. Hoe HAK van Nederlanders bonen(vr)eters maakt – HAK - Etcetera (i.s.m. Creative Venue PR, Initiative Media, Social Embassy)
35. Ditzo: Verzekeren met 'n smiley - Ditzo - Etcetera (i.s.m. Media Reverse, Blue Mango Interactive, Coebergh Communicatie & PR)
36. Amstel Radler 2.0%: verfrissende aardverschuiving in de biermarkt - HEINEKEN Nederland - Being There (i.s.m. INDIE Amsterdam, Starcom, Doom&Dickson)
37. Uit liefde voor bier - Hertog Jan - Ab InBev Nederland - The Valley (i.s.m Vizeum)
38. Hoe SNS het vertrouwen van de gewone Nederlander terugwon. - SNS - FHV BBDO (i.s.m. Vizeum, VBAT, Coopr)
39. worden wie je bent - Randstad - Saatchi & Saatchi | Leo Burnett
40. Maak de dood bespreekbaar - Yarden Uitvaartorganisatie
41. Man in de Media Markt - Media Markt - J. Walter Thompson Amsterdam
42. SPA: Op het leven - Spadel Nederland - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Darwin BBDO, Initiative Media)
43. Sterk met Campina - FrieslandCampina - TBWA\NEBOKO      
44. Meer met minder - KPN - N=5                                                                          
45. ING: e bank die vooruit wil. - ING Nederland - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Mindshare, SuperHeroes Amsterdam, Brand New Telly.
 
 
 
 

 


Bureaus

Media

Economisch