Mastercard komt met oplossingen voor Open Banking
05-06-2018 (15:01) - Marketing
Mastercard heeft vandaag bekendgemaakt dat zij een nieuw dienstenpakket ontwikkelt om partners te ondersteunen in de transformatie naar open banking, die aangewakkerd wordt door Europa’s tweede richtlijn betalingsdiensten. Vertrouwen en veiligheid zijn de voornaamste pijlers van het ecosysteem van Open Banking en de nieuwe diensten van Mastercard maken het voor banken en derden eenvoudiger om samen te werken en zo Open Banking te optimaliseren.
Jason Lane, Executive Vice President, Market Development Europe: “We zien dat het vertrouwen aan beide kanten onder druk staat en we geloven dat deze diensten belangrijke hindernissen wegnemen die een dynamisch en succesvol Open Banking systeem in de weg staan. Het vertrouwen staat aan beide kanten onder druk. Derden willen toegang tot de data en infrastructuur die in handen zijn van de banken en tegelijkertijd willen banken er zeker van zijn dat derden die toegang vragen tot een rekening betrouwbaar zijn.”
transformatie
Vertrouwde derde partijen krijgen toegang tot de informatie van banken dankzij het openstellen van financiële data. Dit zal derden en gevestigde banken niet alleen de kans bieden betere en geïndividualiseerde producten en diensten aan te bieden, maar zal hen in sommige gevallen ook in staat stellen betalingen te initiëren namens bedrijven of consumenten. Deze transformatie in de sector zou de manier waarop consumenten en bedrijven met financiële diensten omgaan volledig kunnen veranderen. Mastercard’s nieuwe dienstenpakket biedt praktische oplossingen voor uitdagingen die Open Banking in de weg kunnen staan.
Dat dienstenpakket bestaat ondermeer uit een fraudemonitor, een mechanisme voor het oplsossen van geschillen.
geruststellen
“Wij willen met onze oplossingen banken en derden geruststellen, zodat zij hun tijd en energie kunnen focussen op datgene waarmee zij de meeste waarde toevoegen: de creatie van innovatieve gebruikerservaringen. De uitdaging om vertrouwen te creëren staat niet op zichzelf. We werken momenteel ook aan de verbetering van de eindgebruikerservaring in de Open Banking omgeving, zowel op het gebied van betalingen als toegang tot informatie, en we kijken uit naar de uitrol van deze diensten terwijl het ecosysteem zich verder ontwikkelt,” zegt Lane.