Hoe dragen opgeleide communicatiemedewerkers bij aan successen?

25-06-2021 (15:36) - Personal Growth

In onze maatschappij draait vrijwel alles om communicatie. Wanneer we niet goed met elkaar communiceren, loopt er uiteindelijk heel wat mis. Maar goed kunnen communiceren met elkaar is een vak apart. Communicatie kent vele verschijningsvormen en elke vorm van communiceren vereist andere vaardigheden. Organisaties die de kunst van het communiceren goed verstaan, zijn vaak beter in staat om successen te boeken. Met een opleiding communicatie van SRM leg je daarvoor de perfecte basis. Een oud gezegde, ontleend aan de Franse taal, geeft aan dat het de toon is die de muziek maakt. Anders gezegd, het is belangrijk welke toon je aanslaat, om het juiste effect te krijgen. Hierin schuilt in feite ook de kern van goed communiceren.
 

Veelzijdig vakgebied

Communiceren is het overbrengen van een boodschap. Dat kan tegenwoordig op zeer veel manieren. Maar welke manier is het meest geschikt voor welk type boodschap? Hoe presenteer je een organisatie aan het publiek? Op welke manier ga je om met vertegenwoordigers van de pers? Hoe schrijf je een goed artikel? Wat is de kracht van sociale media en hoe benut je die zo optimaal mogelijk? Het zijn allemaal vraagstukken die te maken hebben met communicatie. Doordat dit specialisme zo breed is, kun je er ook allerlei kanten mee op. Wanneer je een opleiding communicatie hbo hebt gevolgd, kun je vervolgens aan de slag als communicatiemedewerker op de marketingafdeling van een groot bedrijf, maar ook evenementenmanager worden of je bijvoorbeeld gaan bezighouden met klantcontacten of perswoordvoering.
 

Dit moet je kunnen

Het zal geen verbazing wekken dat je voor een baan in de communicatiebranche moet beschikken over een taalknobbel. Communiceren gaat immers in grote mate over het gebruiken van taal om een boodschap duidelijk te maken. Heb je een passie voor taal, dan heb je alvast een streepje voor! Ook komt een creatief denkvermogen goed van pas wanneer je deze studierichting kiest. Niet alleen op het gebied van taal, maar ook visueel. Communiceren gebeurt voor een belangrijk deel online, via websites en apps. Het is dan handig als je goed in staat bent om na te denken over de gebruiksvriendelijkheid van dergelijke systemen. Dat vereist ook enig ruimtelijk inzicht. Bovendien zul je over het nodige organisatietalent moeten beschikken om in een baan binnen de communicatiebranche goed tot bloei te kunnen komen. Vaak zul je namelijk zelf de uitvoerder zijn van de plannen die je hebt gemaakt.
 

Voortdurend in ontwikkeling

Communiceren is inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dit houdt in dat je oog moet hebben voor de wereld om je heen. Er is bijna geen branche te bedenken waarin dingen zo snel kunnen veranderen als in de communicatiewereld. Toch blijven de basisprincipes natuurlijk altijd overeind en als specialist op dit gebied ben je na het volgen van de opleiding goed in staat om die basisprincipes te kunnen toepassen in elke denkbare situatie. Je leert het vak van communicatie-experts die zelf, naast hun werk als vakdocent, dagelijks actief zijn met dit werk, zowel op praktisch als op strategisch niveau.