
Samuel L. Jackson en Vattenfall pleiten voor "motherf*ckin' wind farms"
In de nieuwe campagne van energiebedrijf Vattenfall onthult acteur Samuel L. Jackson Wind Farmed Seaweed Snacks en pleit hij voor windparken, op een manier zoals alleen Jackson dat kan. De campagne, ontwikkeld door lead-agency NORD DDB, is bedoeld om negatieve percepties over windparken te bestrijden door te laten zien dat windparken de productie van voedsel kunnen ondersteunen en kunnen bijdragen aan het herstel van het zeeleven.
Samuel L. Jackson is een van de bekendste acteurs van zijn generatie met een tijdloze aantrekkingskracht op publiek van alle leeftijden. Naast zijn acteercarrière zet hij zich al lange tijd in als activist en filantroop voor rassengelijkheid en sociale rechtvaardigheid. Nu maakt hij zich samen met Vattenfall op een onverwachte manier sterk voor de voordelen van windparken op zee.
Bij sommige offshore windparken van Vattenfall gaan deze voordelen verder dan alleen het produceren van fossielvrije elektriciteit. Samen met partners onderzoekt Vattenfall actief hoe windparken ook de voedselproductie kunnen ondersteunen en het omliggende mariene milieu kunnen helpen herstellen. Het zeewier dat wordt gebruikt voor de Wind Farmed Seaweed Snacks, waar Jackson van snackt in de reclame, wordt geoogst op Vattenfalls Deense windpark Vesterhav Syd, als onderdeel van een project dat WIN@sea heet.
Mensen uitdagen
Als iemand die ooit mariene biologie heeft gestudeerd, is Jacksons passie voor het zeeleven door dit project weer aangewakkerd en hij is enthousiast om de overtuigingen van mensen over windparken uit te dagen. Jackson: "Ik geeft het toe, ik had nooit gedacht dat ik windparken en zeewiersnacks zou promoten, maar het is er dus toch van gekomen en ik ben er helemaal voor. Met dit initiatief hebben we de kans om de perceptie van mensen over windmolenparken uit te dagen en een belangrijk project onder de aandacht te brengen dat ons laat zien wat deze giganten ons naast fossielvrije elektriciteit nog meer kunnen bieden."
"Voor mij gaat het om de wereld die we achterlaten voor de volgende generatie. Daarom wilde ik meedoen aan deze samenwerking met Vattenfall. Deze offshore windparken wekken niet alleen fossielvrije elektriciteit op, ze dragen ook bij aan een leefomgeving waarin zeeleven kan floreren. Zoals zeewier, voedsel dat het omliggende mariene milieu kan helpen herstellen. Dat is vooruitstrevend denken", aldus Jackson.
Negatieve percepties wegnemen
"Ons doel hier was om negatieve percepties over verschillende energiebronnen en in dit specifieke geval windparken aan de kaak te stellen en een minder bekend voordeel te benadrukken: het potentieel onder de turbines", zegt Monica Holmvik Persdotter, VP Brand bij Vattenfall. "Dezelfde ruimte kan worden gebruikt voor de productie van voedsel dat het zeeleven kan helpen herstellen. De snacks zijn het bewijs dat het mogelijk is. Met een voorvechter als Samuel L. Jackson, die een ware passie voor dit project heeft getoond, hebben we een speelse en effectieve campagne gecreëerd om dit initiatief te delen."
De campagne wordt gelanceerd op alle belangrijke markten van Vattenfall, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Nederland, Finland en Duitsland. De campagne wordt uitgezonden via een breed scala aan mediakanalen, zoals tv, bioscoop, online video, outdoor en print, met Samuel L. Jackson als frontman. Universal media (UM) is het leidende mediabureau voor Nederland.
Proef de seaweed snacks op SAIL 2025
Het doel van deze campagne is om interesse en buzz te genereren onder verschillende doelgroepen. Naast Jacksons betrokkenheid zal Vattenfall in Nederland ook de samenwerking opzoeken met lokale creators die hun eigen perspectief op het initiatief en snacks zullen geven.
De Wind Farmed Seaweed Snacks zijn geproduceerd door Wavy Wonders in Denemarken. Hoewel de Wind Farmed Seaweed Snacks niet bedoeld zijn als commercieel product voor de verkoop, is er een beperkte hoeveelheid geproduceerd die zal worden gedeeld met een selecte groep en Vattenfall-medewerkers. Ook zullen de snacks te proeven zijn op SAIL 2025, waar Vattenfall aanwezig is met een ‘the taste of wind’-zeewierbar.
Bekijk de Nederlandse commercial hier. Bezoek via deze link de campagnewebsite.