CIRCULR. lanceert eerste 100% gerecyclede sportpion

14-06-2023 (15:14) - Sustainable

Het nieuwe, Nederlandse sportmerk CIRCULR. lanceert de allereerste circulaire trainingspion voor sportverenigingen ter wereld. Gemaakt van 100% gerecycled materiaal; een combinatie van gerecyclede oude pionnen en rondslingerende bidons van sportverenigingen met gerecyclede verpakkingsfolies.

De productie vindt ‘gewoon’ plaats in Nederland, in Amstelveen. Met de ontwikkeling van circulaire trainingsmaterialen én bijbehorende retourlogistiek wil CIRCULR. de negatieve footprint van sport op het milieu beperken. Creatief bureau Heldergroen is verantwoordelijk voor de volledige merkcommunicatie, van het logo tot de pay-off en content.

Kim Lammers, co-founder van CIRCULR. en voormalig hockeyinternational: “Ieder seizoen kopen duizenden sportverenigingen elk gemiddeld circa 250 tot 500 nieuwe pionnen, veelal geproduceerd aan de andere kant van de wereld. Een groot deel hiervan verdwijnt, door de vaak lage kwaliteit bij het restafval, soms zelfs nog in hetzelfde seizoen. Waarna het wordt verbrandt óf gedowncycled. Dat is toch waanzin? Bij CIRCULR. hebben we een oplossing gevonden voor dit probleem. Sportverenigingen kunnen na aanschaf van circulaire pionnen hun oude en kapotte pionnen, verloren of vergeten bidons kosteloos naar ons retour sturen. Wij zorgen voor de recycling en gebruiken deze vervolgens weer als grondstof voor de productie van nieuwe pionnen. Door voor circulair trainingsmateriaal te kiezen gaan we verspilling tegen, voorkomen we onnodig gebruik van nieuwe grondstoffen en beperken we de impact van sport op het milieu. Zo dragen we samen bij aan een duurzamere toekomst voor de sportwereld.”

Arthur Herpel, Managing Partner Heldergroen: “Als je de massa in beweging wilt krijgen, dan moet je ook populaire-cultuur omarmen. CIRCULR. is hier binnen de sportwereld al hard mee aan de slag; als positieve vernieuwer met gerecyclede kleding en sportaccessoires willen we iedere sportvereniging 100% circulair maken. Met de pay-off ‘CIRCULR. Made of Sport’ geven we hier samen invulling aan. Heldergroen heeft als ‘partner in crime’ van CIRCULR. de merkstrategie, het logo en de fotografie ontwikkeld, en we zijn samen druk bezig met de volgende snode plannen.”

Klik hier voor een video van het recycleproces.

CIRCULR.
CIRCULR. is in 2021 opgericht door voormalig hockeyinternational Kim Lammers, samen met Fleur Nijland en Floris Verheij. Met een duidelijke missie: de sportwereld veranderen naar een circulair systeem. Door samen te werken met recycling pioniers, innovatieve producenten, sportverenigingen, retailers én andere sportmerken heeft CIRCULR. in het eerste jaar al concrete stappen kunnen zetten en ontwikkelen ze hard door. Het duurzame sportmerk recyclet reststromen van sportverenigingen en gebruikt deze als grondstoffen voor nieuwe sportproducten, van sportkleding tot trainingsmateriaal. Zo draagt CIRCULR. bij aan een duurzamere toekomst voor de sportwereld.

Meer informatie: www.circulr.eu | www.heldergroen.nl

Klant: CIRCULR.
Verantwoordelijk bij klant: Kim Lammers, Floris Verheij en Fleur Nijland
Bureau: Heldergroen
Business Owner(s): Arthur Herpel
Creative Director: Rogier Cornelisse
Projectmanagement: Sascha Engelsma
Design: Nadine van Walsum
Fotografie: Anne Veenendaal
PR: Bureau Bloom, Rebecca van ‘t Velt
Productie: Kras Recycling, Flow Products en Circular Plastics Alliance.