GroupM test tool die zorgt voor lagere CO2 uitstoot van campagnes

27-12-2023 (16:37) - Sustainable

GroupM het moederbedrijf van de mediabureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom, heeft meerdere campagnes meegenomen in een zogenoemde CO2 reductie pilot met als doel de gemiddelde uitstoot van online display campagnes te verlagen.

Door middel van het gebruik van deze tool zijn we voor Randstad in staat geweest een display campagne te draaien met een test- en een controlegroep waarbij de uitstoot van de testgroep 21,9% lager was dan de controlegroep, met tevens een verbetering op performance. Ook een test met een campagne van ICI PARIS XL liet een positief resultaat zien, waarbij het op sommige momenten zelfs lukte om een 36% lagere uitstoot per impressie in vergelijking met het GroupM Nederland gemiddelde te realiseren.

Uitstoot

De CO2-reductie test is volgens GroupM CEO Maiko Valentijn in lijn met het streven van GroupM om in 2030 de netto uitstoot van media en productie in de gehele keten tot nul terug te brengen. “Ook in Nederland willen we hier natuurlijk actief een bijdrage aan leveren. Dit doen we op dit moment door het creëren van bewustwording en inzichten. Wat stoot media nu precies aan CO2 uit en hoe kunnen we dat reduceren met behoudt van performance. Ik ben blij dat klanten als Randstad en ICI Paris XL het aandurven met ons mee te testen, want alleen samen kunnen we tot resultaat komen”, aldus Valentijn.