Pieter Pot maakt na crowdfunding opnieuw een doorstart
De laatste crowdfunding campagne van verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft geleid tot een definitief akkoord met de curator voor een doorstart. Het bedrijf dat nog altijd wordt geleid door founder Jouri Schoemaker (foto rechts) wil verder met een financieel gezond bedrijf op kleine schaal met een focus op een vast kernassortiment.
Alle operationele processen zijn nu uitbesteed, waardoor deze kostenefficiënter worden op kleinere volumes. Jouri Schoemaker: 'We betalen simpelweg per gevulde pot aan onze vul partner (sociale werkplaats), per bestelling aan onze orderpick partner en bezorgpartner en per gewassen pot aan onze waspartner.
We gaan focussen op winstgevendheid per product. Wij maken extra kosten door ons circulaire systeem: het vullen, het terughalen en het wassen van de potten. Hierdoor zijn niet alle producten winstgevend. We focussen nu op winstgevendheid per product en maken hier keuzes op.'
Daarnaast gaat er gekeken worden of het echt nodig is om altijd ‘next-day-delivery’ aan te bieden. En op basis van eerdere feedback en verkoopanalyses, gaat Pieter Pot focussen op het kernassortiment dat altijd volledig op voorraad dient te zijn. Denk aan alle basisproducten zoals rijst, pasta, olijfolie, ontbijtgranen en noten.