The Flower Farm wint Wheel of Retail met hazelnootpasta

04-04-2023 (13:17) - Sustainable

The Flower Farm, dat de ontbossing van regenwoud door palmolieplantages wil stoppen, is winnaar geworden van een Wheel of Retail. Het missiemerk kreeg deze prijs van vakblad Distrifood in de categorie ontbijtproducten voor de in 2022 geïntroduceerde hazelnootpasta zonder palmolie.

The Flower Farm werd maandagmiddag in Hilversum verrast door Distrifood, dat met een Wheel on Wheels (retro busje en caravan) langskwam en het merk eerde, waarna een pop-upfeestje werd gevierd. Oprichter Marcel van Wing is verguld met de prijs: "Deze waardering is weer een heel duidelijke stimulans om onze missie voort te zetten en zo veel mogelijk regenwoud te redden, zodat ook toekomstige generaties er van kunnen genieten."

De jury noemt de hazelnootpasta 'een mooie toevoeging in een productgroep met een behoorlijk volume' Door een duidelijke boodschap uit te dragen -'geen palmolie'- creëert het merk een unieke propositie in het schap', aldus het juryrapport. 'En er zit nog meer in het vat, want nog niet alle inkooporganisaties hebben het product opgenomen'.

Impact

Het broodsmeersel ligt sinds kort niet alleen bij de Albert Heijn. Ook inkoopcoöperatie Superunie heeft het product onlangs in het assortiment opgenomen. Dat betekent dat onder andere supermarkten Coop, Spar, Dirk en Plus de hazelnootpasta in de schappen kunnen leggen. Verder is ook Jumbo een samenwerking aangegaan met The Flower Farm. "Met deze uitbreiding kunnen we nog meer impact maken dan we nu al doen."

De pasta is 100 procent palmolievrij. De cacaoboter heeft het Rainforest Alliance-certificaat: een keurmerk voor goede arbeidsomstandigheden, en behoud van milieu en natuur voor producten uit gebieden waar regenwoud groeit. Daarnaast komt het cacaopoeder via Tony's Open Chain. Dat is een samenwerkingsverband met andere chocolademakers om te komen tot slaafvrije chocolade.