Zevende editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start
Op 4 Maart vond de aftrap plaats van de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Dit is dé week waarin Nederland leert hoe gemakkelijk en lekker eten zonder vlees en zuivel kan zijn en wat de positieve impact hiervan op het klimaat is. De campagne richt zich in 2024 opnieuw op heel Nederland, met acties en initiatieven door het hele land. Speciale aandacht is er dit jaar voor Gen Z en Gen Alpha, zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.
De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne. En met succes: het deelnemersaantal lag in 2023 op 1 op de 6 volwassen Nederlanders (zo’n 2,5 miljoen mensen).
Met een focus op de NextGen hoopt de campagne dit jaar nieuwe mensen in beweging te brengen. In samenwerking met Boomerang FT. worden de klimaatbewuste Gen Z en Gen Alpha middels een gelaagde Tiktok-campagne uitgedaagd om samen met hun ouders mee te doen. De basis van de campagne is de ‘Zonder Je Weet Wel’-song geproduceerd door Russo (Rutger van Eck) en Julia (Julia Horsten).
Initiatieven door heel Nederland
De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel staat erom bekend breed uitgedragen te worden door heel Nederland. De campagne heeft dit jaar 52 partners sterk en ook zij organiseren allerlei initiatieven, zoals:
Alle grote supermarkten maken vegetarische en plantaardige producten laagdrempelig door verschillende acties en kortingen.
In Zwolle opent Vivera een Chicken Pop-up store. Hier kun je hun nieuwe plantaardige chicken pops komen proeven.
Op station Nijmegen, Utrecht, Leiden en Rotterdam worden vegetarische saucijzenbroodjes van De Vegetarische Slager uitgedeeld bij de locaties van Kiosk.
Ook partners HelloFresh en Alpro hebben de handen ineengeslagen. Gedurende de Week Zonder Vlees & Zuivel ontvang je bij een HelloFresh box een gratis sample van de Alpro plantaardige variatie op yoghurt.
Partner HAK staat op Utrecht Centraal producten uit te delen zodat elke voorbijganger die avond aan de gang kan met een plantaardig peulvruchten recept.
Bonduelle werkt samen met influencer Lenna Omrani en inspireert volgers gedurende de Week met plantaardige recepten. Daarnaast sporen ze intern al hun medewerkers aan om een week zonder vlees & zuivel te eten.
Aldi viert de campagneweek met de lancering van een nieuw huismerk voor vegetarische en plantaardige zuivel- en vleesvervangers. Hun nieuwe merk My Vay bestaat uit alternatieven voor yoghurt op basis van soja en kokos, haver, amandel en sojadrinks. Daarnaast bevat de folder van Aldi deze week geen vlees, vis- en zuivelaanbiedingen.
Ook Lidl promoot met hun folder meer plantaardig en gaat zelfs nog een stapje verder. Na vijf jaar lang een vleesvrije folder tijdens de Week zal de folder van Lidl dit jaar voor het eerst ook 100% vis- en zuivelvrij zijn.
Bezoekers en inwoners van Utrecht kunnen deze week een levensechte omgekeerde koe zien. De omgekeerde koe is het boegbeeld van Redefine Meat.