Ahead of the curve
27-03-2015 (15:14) - Appen met
Zo langzaam maar zeker hebben bijna alle SAN New Kids on the Block-kandidaten zich voorgesteld. In de voorlaatste aflevering vertelt managing director Marcel van der Heijden van a friend of mine waarom zijn bureau dé New Kid is. ‘Eén ding staat centraal binnen onze bedrijfscultuur: het team.’
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block?
‘We zijn nog een erg jong bureau, maar wat begon met twee gasten op een freelance werkplek in Spaces aan de Herengracht, is drie jaar later uitgegroeid tot een bureau met 25 mensen en vestigingen in Amsterdam en Rotterdam. Hierdoor waren we vorig jaar het derde snelst groeiende bedrijf van Nederland tijdens de FD Gazellen. Met maar liefst 1135 procent groei! Ik denk dus wel dat we voorzichtig kunnen zeggen dat we ‘Here to stay’ zijn.’
‘We zitten ook zeker niet stil en proberen continu ‘ahead of the curve’ te zijn. We zijn begonnen als Facebookmarketing-agency en door ons werk en de vragen van onze klanten geëvolueerd naar een bureau wat inmiddels social content, storytelling en activaties als kern heeft. Daarnaast hebben ook gespecialiseerde labels op het gebied van LinkedIn-marketing en B2B-content (Second Degree) en social advertising (SocialClicks) het levenslicht gezien in de afgelopen twee jaar. En we zijn nog lang niet klaar, want binnenkort lanceren we weer een nieuw label.’
‘Wat ons onderscheidend maakt, is denk ik de manier waarop wij georganiseerd zijn. Wij hebben ons intern nu verdeeld in drie teams: strategie & concept, design & development en advertising & analytics. Voor elke campagne wordt een projectteam van 4 tot 5 mensen samengesteld vanuit deze teams. Heel praktisch gezegd: wij kunnen iets bedenken, ontwerpen, bouwen en vervolgens uitzetten onder de doelgroep. Daarnaast stelt dit ons ook in staat campagnes in hun geheel door te meten en te optimaliseren. Dit klinkt wellicht als een schot voor open doel, maar in de praktijk merken wij vaak dat aan een campagne soms drie tot vier bureaus meewerken en dat er erg veel tijd op gaat aan onderlinge afstemming. Dat is een stuk makkelijker als die mensen allemaal op dezelfde vloer zitten.’
‘Tenslotte maken we steeds meer werk dat er toe doet, voor klanten die er toe doen zoals Philips, Hunkemöller, DELA en Friesland Campina. Vorig jaar waren we de grote winnaar tijdens de Dutch Interactive Awards samen met onze klant Philips en dat was echt een hoogtepunt voor ons. Daarnaast wonnen we ook nog een Magneet, in de categorie ‘Effectiviteit’ voor onze sociale recruitment campagne #ExperiencePhilips. Maar we zijn nog lang niet tevreden en zijn juist ‘hongerig’ om onszelf qua werk naar het volgende niveau te pushen. Het succes van de afgelopen drie jaar smaakt naar meer.’
Wat is jullie USP?
‘Onze belangrijkste USP is niet echt heel tastbaar of meetbaar, maar naar ons idee wel essentieel voor ons succes: onze bedrijfscultuur. Vanaf het begin van het bureau zijn we gefascineerd door Facebook en de manier waarop zij – ondanks dat zij inmiddels met duizenden medewerkers zijn – hun start-up cultuur hebben weten te behouden. Vandaar dat wij a friend of mine altijd hebben behandeld als een start-up. Een sterke bedrijfscultuur maakt in alles het verschil tussen ‘goed’ en ‘perfect’. Een ding staat centraal binnen onze bedrijfscultuur: het team. Als je een goed team aan getalenteerde mensen hebt die veel eigen verantwoordelijk krijgen en je zorgt ook nog eens voor een goede werkomgeving waarin zij kunnen groeien en excelleren dan komen die A-klanten, mooie projecten en het succes vanzelf. Ik merk toch dat dit haaks staat op hoe veel andere bureaus hier naar kijken. Er wordt helaas over het algemeen maar weinig geïnvesteerd in mensen binnen onze sector en dat is jammer. Want het team is uiteindelijk essentieel voor het succes.’
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘In principe werken we voor een breed pakket aan merken: fashion brands, uitzendorganisaties, financiële dienstverleners, consumentenelektronica, non-profit en FMCG. Door voor veel verschillende opdrachtgevers te werken aan uiteenlopende vraagstukken blijf je scherp. Alleen een automotive klant ontbreekt nog.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘De andere genomineerde bureaus zijn allemaal ook erg goed op hun eigen vlak. Part of a Bigger Plan is fantastisch op design gebied, SuperHero Cheesecake bewonder ik qua digitale skills en Glasnost is sterk op PR en guerrillavlak. Kortom: we bevinden ons in een erg goed gezelschap en daar ben ik best trots op.’
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Het klinkt cliché, maar keihard werken. Je komt er namelijk niet gemakkelijk tussen en je moet jezelf in het begin elke keer weer bewijzen. Wij vatten dat voor klanten samen als ‘We run harder’. Daarnaast blijft innovatie een belangrijk thema. Ik verbaas me nog steeds over het gebrek aan innovatiekracht bij meer bevestigde bureaus. Tegelijkertijd besef ik me dat zij ooit ook een ‘New Kid’ waren en daarom vinden we het erg belangrijk dat die innovatiekracht in het DNA van ons bureau zit. Dat mogen we nooit kwijtraken.’
En wat is een absolute no-go?
‘Jezelf neerzetten als het brutale bureautje dat overal tegenaan schopt en die wel even komt vertellen hoe het moet. ‘Nobody likes a smart ass’. Ga uit van je eigen kracht en kennis en probeer daarmee je klanten te overtuigen.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Om heel eerlijk te zijn ben ik van mening dat de Nederlandse bureaus af en toe wel beter hun best mogen doen in vergelijking met onze buitenlandse collega’s. Nederlandse bureaus gaan veel te snel voor dat 6-je in plaats van te pushen op die 8+. We nemen genoegen met de Jupiler League, terwijl we eigenlijk Europees willen spelen. Ik wil ook niet zeggen dat wij al op dat niveau zitten, maar je moet wel die ambitie hebben en je team naar dat niveau pushen. Overigens ben ik wel van mening dat er de laatste paar jaar een nieuwe generatie Nederlandse bureaus is opgestaan die hier wel keihard voor gaat. Zeker de digitale bureaus timmeren de laatste tijd sterk aan de weg.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘Een Effie, zonder twijfel. Effectiviteit komt bij ons altijd op de eerste plek, nog voor creativiteit. Een goed project is uiteindelijk beide: effectief en creatief. Maar aan het einde van de dag maken prijzen ons niet zoveel uit. Een goede en langdurige relatie met een tevreden klant is een veel betere en veel grotere beloning.’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘Op dit moment werken we aan een hele gave campagne voor coöperatie DELA en een campagne voor NN Group. Ook zijn we druk bezig om het merk Yazoo op digitaal gebied nieuw leven in te blazen in het VK. Begin dit jaar hebben we ook a friend of mine LABS opgezet. Hierin willen we ons meer gaan focussen op eigen producten en diensten. Hiervan verwachten we ook dat later dit jaar de eerste zaken het levenslicht zien. And last but not least, 1 april verhuizen we naar een nieuw kantoor aan de Veemkade vlak bij Pakhuis de Zwijger en in die maand gaat ook onze nieuwe website live.’