Appen met tweede pollwinnaar Geerke Catshoek van Calamity Jane

03-03-2022 (16:33) - Appen met

Calamity Jane is het bureau dat de tweede SAN New Kids on the Block poll heeft gewonnen. Hoe hebben zij hun netwerk ingezet om zo veel mogelijk stemmen binnen te krijgen? FONK sprak met Creative Director & Co-Founder van Calamity Jane Geerke Catshoek over wat het bureau nu onderscheidt.
 
WhatsApp-status: 
 
Hi Geerke! Anne van FONK hier. zit je ready?
Hey Anne! Helemaal klaar voor!

Top! Als allereerste gefeliciteerd met de winst van de tweede poll!
Thanks! 
Wij zijn ook heel blij

Fijn
Hebben jullie nog een specifieke strategie ingezet om deze winst te behalen?

We kwamen er pas na drie dagen achter dat de poll live stond... dus we hadden wat in te halen

haha oh... en toen?
Toen zijn we als een gek gaan spammen en we hebben veel hulp gekregen vanuit onze achterban
En van onze insta volgers

Nice! En klanten ook?
Die zijn rete fanatiek!
De volgers bedoel ik, he ? Haha

Haha dat is fijn, hoe hebben jullie die aangetrokken?
Zeker! Onze klant Bruut Bier heeft ook flink zijn best gedaan

Jullie onderscheiden je als bureau natuurlijk duidelijk - het reduceren van stereotypes van vrouwen in reclames - maar dit is natuurlijk iets waar veel bureaus zich tegenwoordig mee bezighouden
hoe zorg je dat het toch een specifiek ding blijft waar klanten voor jullie zullen blijven kiezen?

Iedereen neemt het wel mee, maar meestal worden tijdens de castingfase beslissingen over D&I pas gemaakt
Dat is te laat natuurlijk

Dat moet bij concepting al?
In de briefingsfase al!

Oké, fair enough
Wat gaan jullie in het vervolg doen om dit SAN accent te winnen?

Wat bedoel je?

Als je straks in de Longlist staat, hoe gaan jullie je promoten aan de jury?
Dat gaan we natuurlijk nog niet verklappen!

De vakjury kan zich vast inlezen op onze website. Daar staat eigenlijk alles op wat ze moeten weten

Haha goed punt
Wat vind je van je concurrenten verder? Leer je veel van elkaar?

The competition is fierce!
Maar dat is juist leuk... maakt het extra spannend!

Haha ja inderdaad
Wat is jullie grootste kracht zou je zeggen?

Wij hebben Calamity Jane opgezet vanuit een persoonlijke drijfveer. Wij stoorden ons aan de rol van vrouwen in ads: als het vrouwtje dat in de pan roert, of de sexy stoeipoes. Dat moet anders. Maar ook achter de schermen moet het anders. Er moet meer ruimte komen voor vrouwelijke creatieven. De female gaze: die mag wel wat beter vertegenwoordigd worden. Ook daar gaan we voor

Nice
En unstereotyping is natuurlijk breder dan dat
 
ja precies
De female gaze is niet per se het tegenovergestelde van de male gaze, als ik het goed heb toch? Dus niet het objectiveren van mannen maar het agency geven aan het onderwerp?

Precies!
We gaan de boel natuurlijk niet omdraaien. Daar heeft niemand iets aan
 
nee precies
heb ik toch nog iets onthouden van m'n medialessen

We willen het anders doen. Schadelijke stereotypen eruit. En ook obvious stereotiepe merkcommunicatie mag op de schop

Kun je daar misschien een voorbeeld van noemen? Waar gaat het fout en wat zouden jullie anders doen?
Stereotyperingen waarin vrouwen niet technisch zijn, en hulp vragen aan een man bijv
Als je erop gaat letten gebeurt dit nog steeds veel te vaak

Ohja
Wij vrouwtjes kunnen dat allemaal niet, hè Anne?

Hahaha
Maar ff serieus: het is dus wel schadelijk voor het zelfbeeld van meisjes

Jazeker
Ik kan mij nog niet de #LikeAGirl campagne van always herinneren

Ja, die was top!

Vond ik nou een goed voorbeeld van hoe het wél moet
Als je het onderwerp direct wil aankaarten dan
Want het meeste gebeurt wel impliciet

Zeker!
Wij zijn ook bezig met iets heel tofs voor Bruut Bier waarmee we mensen aan het denken willen.....
En hopelijk de boel lekker opschudden

Ik ben heel benieuwd
Maar daar mag ik eigenlijk ook nog niets over zeggen

We horen het wel in due time!
Ongetwijfeld!

Thanks voor je tijd Geerke! Geniet van het weer als dat nog gaat lukken
Yes! Jij ook dank voor je tijd!
 

Stem nu in de derde poll!

Stem nu op de homepage van FONK (rechts op pc of mac en onderaan de site op mobiele devices) en maak je keuze uit de eerste reeks van 8 bureaus op de Considerationlist SAN New Kids on the Block 2021! Je kunt nog stemmen voor de tweede poll tot en met 4 april.