Creatief ondernemen als mentaliteit

30-03-2015 (11:56) - Appen met

Deze maandagmiddag – een dag voor de halve finale - de allerlaatste SAN New Kids on the Block Barometer van dit jaar: partners Norbert Pollemans (foto links) en Olivier Lisman (foto rechts) van CONSPIRACYSINC. ‘We blijven steeds weer opnieuw onderzoeken en ontdekken hoe we mensen kunnen activeren.’
 
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block? 
‘We zitten niet vast aan één bepaald medium. En dat werkt goed. Want wat nu werkt, is morgen oud nieuws. We blijven steeds weer opnieuw onderzoeken en ontdekken hoe we mensen kunnen activeren. Dat doe je niet door te onderbreken waar je publiek mee bezig is, maar juist door daar onderdeel van te zijn. En omdat die interesses steeds weer anders zijn, veranderen wij mee. Dat houdt je jong!’
 
Wat is jullie USP? 
‘We zijn creatieve ondernemers. Dat is ons werk, maar vooral ook een mentaliteit. Doordat we naast het werk voor onze klanten ook eigen initiatieven ter wereld brengen, maken we ook zelf mee wat we aan hen adviseren. Geen blaffende coaches langs de zijlijn, maar spelers in het veld. Je moet ook kunnen doen wat je roept. Het zelf uitvinden is daarbij belangrijk: die ontdekkingstocht zorgt uiteindelijk voor resultaat.’
‘‘Conspirare’ is Latijn voor samen ademen en dat doen we door steeds nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Met de juiste specialist voor de klus van dat moment, maar vooral ook samen met onze klanten. We werken meer mét hen dan voor hen. Zo moet een samenwerking voelen. We zeggen liever ‘nee’ tegen een opdracht, dan dat we op ongelijke voet zakendoen of onnodig compromissen moeten sluiten. Niet omdat dat zo lekker rebels klinkt, maar omdat we geloven dat compromissen altijd een matig effect sorteren. En voor pragmatisch creatieven als wij weegt het resultaat nu eenmaal het zwaarst.’
 
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘Wij werken met gepassioneerde mensen voor merken die geleid worden door mensen met diezelfde passie. Onze klanten, in welke branche ook, groot of klein, staan voor wat ze doen en durven vol voor hun merk te gaan. Daarin zijn ze net als wij compromisloos. Gewoon gaan voor het beste. Verzekeringen, medicijnen of tv’s: niemand gaat voor middelmaat, toch?’

Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je? 
‘Wat wij mooi vinden aan deze tijd is dat ‘het vak’ steeds minder bestaat uit eilanden en ommuurde reclamevestingen. Voor ons is alles mogelijk en staan de deuren open voor allerlei samenwerkingen. Er is zoveel nieuw talent en het zal ons niks verbazen als er uit deze strijd nog eens samenwerkingen met de ‘concurrentie’ voortkomen. Meteen ook een mooie kans voor ze om bij ons de New Kids On The Block bokaal 2015 te komen bekijken!’ 
 
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Je moet veel als relatief nieuwe speler. Soms misschien te veel voor te weinig, maar je moet jezelf nu eenmaal bewijzen en onderscheiden. Dat komt niet aanwaaien; dat is hard werken. Maar hard werken is helemaal niet erg als je weet waar je het voor doet. Daarom moet je voor jezelf een duidelijke visie hebben en heldere doelen stellen. Je moet altijd kritisch blijven naar jezelf, maar je tegelijkertijd nooit ‘undersellen’.’ 
 
En wat is een absolute no-go?
‘Een inkopper, maar hoe je het wendt of keert, een relatie is gebaseerd op vertrouwen. Wij vragen aan mensen om te geloven in onze expertise en ons advies. Dat vertrouwen mag niet misbruikt worden. Dat is killing! Te vaak, zeker bij jonge bedrijven, is de ‘eagerness’ te groot en wordt teveel hooi op de vork genomen met de gevolgen van dien. We’ve been there…’
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus? 
‘Dat is toch onze ondernemersgeest. Nederlanders zijn op de een of andere manier niet snel onder de indruk van een ander. Niet dat we anderen niet respecteren of waarderen. We laten onszelf alleen niet snel van ons stuk brengen. We zien onszelf daarom vaak naast onze voorbeelden staan, in plaats van eronder. Die branie zorgt ervoor dat we vaak denken: wat zij kunnen, kunnen wij ook, en waarschijnlijk beter!’
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘Elke prijs is er een. Erkenning voor je werk is belangrijk, maar het moet nooit een doel op zich zijn. Een prijs vloeit voort uit goed werk, en daar ligt altijd de focus. Op dit moment zou zo’n prijs bijvoorbeeld een Sponsorring kunnen zijn voor onze activatie van het sponsorship van Brunel in de Volvo Ocean Race.’ 
‘De VMA Group First Prize Internal Communication in Londen voor NN Group was er ook zo één. De waardering die onze klant NN kreeg van ruim 70 collega’s van andere internationale merken was voor ons een prachtige bevestiging dat we samen met hen op de goede weg zitten. In de toekomst zou een Effie om haar resultaatgerichtheid en een Accent om haar uitreiking door adverteerders, het helemaal niet slecht doen op onze schouw.’
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien? 
‘Ons werk voor Brunel, namelijk de sponsoractivatie van Team Brunel in de Volvo Ocean Race, is een project wat voor ons net zo hard doordendert als de race zelf. Een onderdeel van deze activatie is een game genaamd ‘Drop A Buoy’, waarmee fans hun steunbetuigingen real-time op de route van de race kunnen ‘droppen’ doormiddel van GPS tracking. Deze samensmelting tussen technologie, meetbaarheid en creatie ligt helemaal in ons straatje.’
‘Daarnaast hebben we op eigen initiatief een samenwerking met Panorama Mesdag opgezet waarin we doormiddel van de grootst mogelijke curved tv’s van Samsung het iconische schilderij tot leven gaan brengen. Een illustratie van een manier van werken waarin wij geloven: een eigen concept tot leven brengen, partners enthousiasmeren om vervolgens het project samen tot een succes te maken. Dit project zal zichtbaar worden in juni dit jaar.’
 

 


Reacties

Conspiracysinc met de partners Pollemans en Lismanmaakt door de aanpak, de inventiviteit en de bijzondere opdrachten een geweldige indruk op mij. Op grond hiervan hoop ik dat ze als eerste eindigen. M.i. verdienen ze het.
P.J.Pollemans @ 01-04-2015 11:26 uur