‘De Esprix is een creatieve gedrags-Effie’
21-10-2014 (12:27) - Appen met
De redactie van Fonk presenteert tijdens de uitreiking volgend jaar april de uitgave Esprix Jaarprijzen 2015. In de komende maanden werpen we regelmatig een blik op de stand van zaken rond inzendingen en nominaties. De redactie kreeg een paar minuten om van gedachten te wisselen met Dick van der Lecq, directeur van ETCETERA en lid van de eindjury 2015. ‘Ik ben dit jaar met veel plezier weer juryvoorzitter B2C.’
Wat verwacht je van de kwaliteit van de inzendingen over 2014? Gelijkwaardig aan de voorgaande jaren? Evenveel en hoe spraakmakend?
‘In Cannes is de categorie Activation & Promo voor mij de meest interessante geworden met cases als ‘Sweetie’ en de ‘Bentley burial’. Ook in Nederland zie ik met name in de activatiehoek een toename in zowel kwantiteit als kwaliteit.’
Heb je een persoonlijke favoriet?
‘Dat is nog een beetje te vroeg.’
Wat is jouw specifieke persoonlijke toegevoegde waarde aan de Esprix-jury?
‘Ik ben dit jaar met veel plezier weer juryvoorzitter B2C.’
Zie je op tegen de jurering of denk je dat het vooral een feest van herkenning wordt?
‘Wat ik geweldig vind aan het jurywerk is dat er altijd steekhoudende argumenten voor of tegen zijn waar je zelf niet aan hebt gedacht. Als je een open discussie weet te creëren, is de uitslag dan ook altijd weer anders dan je bij de voorbereidingen had voorspeld.’
Als je de Esprix beoordeelt te midden van de andere prijzenfestivals, wat is volgens jou dan de belangrijkste toegevoegde waarde van de Esprix?
‘Ik noem de Esprix altijd een creatieve gedrags-Effie. Het resultaat moet op een creatieve manier bereikt zijn.’
Heb je een persoonlijke tip voor de Esprix-inzenders?
‘Concentreer je bij het schrijven van je inzending op de strategische en creatieve uitvinding. Waar heb je resonantie gecreëerd en welke beweging heb je in gang gezet?’