De stem van de crowd
13-03-2015 (17:23) - Appen met
De 15 bureaus die opgaan voor SAN New Kids on the Block 2015 zijn inmiddels druk met de briefing voor de whitepaper die in de halve finale door de vakjury wordt beoordeeld. Gedurende deze periode presenteren de genomineerde bureaus zich op fonkonline. Vandaag is het de beurt aan Robert van Meer. Wat maakt C2B de perfecte New Kid? ‘Ons kiezen is niet alleen kiezen voor een jong en leuk bureau, maar ook vooral voor een nieuwe manier van denken.’
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block?
‘Ons kiezen is niet alleen kiezen voor een jong en leuk bureau, maar ook vooral voor een nieuwe manier van denken. ‘C2B’ uit het al met de naam zelf: Consumer to Business, waar consumenten enorme waarde leveren aan bedrijven, in plaats van de decennia heersende eenzijdige B2B- en B2C-gedachte. C2B is de stem van de crowd, de woordvoerder van de consument en de podiumbieder van Jan, Piet, Joris en Corrie. Een gedachtegoed die hier is om te blijven.’
Wat is jullie USP?
‘Bij ons is de klant niet koning. Dat is oude koek. Wij focussen ons vol op merken te verbinden met hun doelgroepen op ongekende wijze. En opeens is hun klant geen koning meer die bediend kan worden met een dienblad, maar hij doet mee in de organisatie: opeens wordt de communicatie, de marketing en innovatie direct met de klant gedaan.?Een gedachtegoed waar wij 100% focus op leggen. Dat in tegenstelling tot de meeste bureaus, die vaak wat interactie-elementen toevoegen, maar hier geen full commitment opleggen.’
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘Ook al weten we dat het vaak slimmer is één type klant te hebben, werken wij toch voor veel fast movers, farmaceuten, banken, overheden, start-ups en alles daartussen. Enerzijds komt dit doordat opdrachtgevers ons vaak benaderen, en wij een mooie uitdaging graag uitgaan. Anderzijds doordat ons gedachtegoed - de klant bij je organisatie betrekken - van links naar rechts gaat. In elke industrie en bij elk type bedrijf is er wel een crowd aan het bedrijf te verbinden. Merken die de crowd willen mobiliseren is eigenlijk op die manier ons type klant.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Concurrentie wordt steeds sterker, maar straks weer kleiner. We begonnen met een niche – crowdsourcing - en werden daarin snel marktleider in de Benelux. Die niche ontwikkelde zich echter niet als vakgebied, maar eerder als iets logisch, wat iedereen toch al doet. Ookal zagen wij een duidelijk nuanceverschil, toch hebben we ons verbreed, naar crowds verbinden in de bredere zin van het woord, in plaats van sec crowdsourcing. Maar vanaf het volgende kwartaal hebben we weer een focuspunt waar we het liefst zo eenzaam mogelijk in willen pionieren.’
Wat moet je als jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Ik zie om me heen dat iedereen weer andere trucjes en kwaliteiten heeft. Dat maakt het ook leuk. Daarom denk ik dat je gewoon je eigen kwaliteiten zo veel mogelijk de focus moet geven. Het maakt niet eens zo veel uit wat die kwaliteiten zijn. Dat, maar ook gewoon voldoen aan de standaard voorwaarden, zoals leuk vinden wat je doet, goede mensen om je heen verzamelen, luisteren naar je klanten en al die dingen die je wel vaker leest.’
En wat is een absolute no-go?
‘Een slechte werkomgeving. Ik zie mensen sneuvelen omdat ze niet de meters kunnen maken omdat ze niet de werkomgeving hebben waar ze dat belangrijke zetje krijgen wanneer het nodig is. Een slechte partner is bijvoorbeeld een echte no-go dus.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Op vlak van crowdsourcing en co-creatie zijn de Hollanders sowieso een van de voorlopers in de wereld. Daarnaast zijn we op vlak van social mediakanalen benutten ook een stap verder dan bijvoorbeeld onze Belgische, Franse of Duitse collega’s.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘Het gaat ons om de combinatie van awards. Want goed zijn in één ding is saai, en bovendien niet altijd relevant. Je moet je wel specialiseren, want er is tegenwoordig teveel waar je goed in kan zijn. Maar goed zijn in één ding is ook niet alles, want tegenwoordig liggen allerlei vakgebieden steeds dichter op elkaar. Je kan het verschil maken als je kan kruisbestuiven. De genoemde awards zeggen dat je goed bent in communicatie, en elke willekeurige uit die rij is een must voor ons in de toekomst. Maar we hoeven het rijtje niet compleet te hebben; liever scoren we aansluitend op onze PIM literatuurprijs een Blauwe Tulp (innovatie), een MOA award (onderzoek) én een New Kid-titel en anders een FD Gazelle (beiden voor ons ondernemerschap). Maar New Kids is inhoudelijker dan de Gazelle, dus winnen we die liever!’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘We zijn bezig met een van ‘s werelds eerste WhatsApp-tools. We hebben al wat mooie pilot-klanten met bijzondere ambities, maar kunnen er niet teveel over kwijt. Het zal Nederland Communicatieland wel even goed doen schudden, zoals de periode dat merken met Twitter en Facebook commercieel aan de slag gingen. Soms kan ik er zelfs niet van slapen. Over een maandje – hopelijk tijdens presentatie voor de jury op 29 april - kunnen we met de eerste resultaten naar buiten treden! Ik kan niet wachten om de volgende stappen te maken.’