Focus op kids en jongeren
23-03-2015 (14:25) - Appen met
Een nieuwe week met weer iedere dag een Barometer waarin een SAN New Kids on the Block-kandidaat zich voorstelt. Op deze maandag is het de beurt aan Hanneke Bouma, medeoprichter van Young Originals. ‘De doelgroep moet je voelen, begrijpen. Pas dan kun je je klanten bieden waar ze om vragen: een strategie en een marketingcampagne die de doelgroep raakt, inspireert en aanzet tot actie.’
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block?
‘Onze missie is dat alles wat we ontwikkelen, er niet alleen toe doet voor het merk, maar vooral ook voor onze doelgroep kids en jongeren. Doordat we dagelijks in contact staan met kids en jongeren weten we waar hun interesses liggen en waar ze te bereiken zijn, zowel online als offline. Hierdoor kunnen we snel schakelen en effectief meedenken met onze klanten en partners. Een unieke werkwijze dus en dat maakt ons tot de perfecte deelnemer.’
Wat is jullie USP?
‘Ten opzichte van de andere bureaus uiteraard onze specifieke focus op de doelgroep kids en jongeren.’
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘We zetten onze kennis en expertise in binnen Toys, Education, Fashion, Entertainment, Food & Beverage en Health en Care & Body. Binnen deze segmenten supporteren wij alleen merken en producten die staan voor een gezonde levensstijl voor de doelgroep en veilig getest zijn. Wij werken onafhankelijk samen in bijvoorbeeld branded content projecten met media-partners zoals RTL Telekids, Sanoma, Viacom en Walt Disney Benelux.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Alle bureaus zijn stuk voor stuk prachtige bureaus. Wij zijn er natuurlijk trots op dat wij in het rijtje staan. Wij bestaan nog geen jaar en zijn onze portfolio aan het opbouwen. Maar we zijn uniek in onze focus op de doelgroep kids en jongeren en in onze werkwijze. Daarin zullen wij ongetwijfeld opvallen! Dus om antwoord te geven op je vraag: sterk, maar zeker niet onverslaanbaar.’
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Ten eerste: gaan! Daarnaast: levelen met je doelgroep - ongeacht leeftijd, energie stoppen in het bereiken van je doelgroep en constant in contact blijven met je doelgroep. De doelgroep moet je voelen, begrijpen. Pas dan kun je je klanten bieden waar ze om vragen: een strategie en een marketingcampagne die de doelgroep raakt, inspireert en aanzet tot actie. Leg ook altijd de lat hoog. En natuurlijk: Je inschrijven voor New Kids on te Block!’
En wat is een absolute no-go?
‘Vasthouden aan oude patronen. Durf vernieuwend te zijn, boven het maaiveld uit te steken en een pioniersfunctie te claimen.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Ik geloof niet dat ‘wij’ Nederland beter zijn, maar we handelen wel degelijk anders. Ik kom net terug van het Young Marketing Strategy 2015 in Londen. Een inspirerend event waar je mooie insights mee krijgt. Het viel me op dat veel bureaus iets minder selectief omgaan met hun klanten en de producten die ze aanbieden. Het is een mindset, maar misschien zijn wij als bureau daar ook wel weer uniek in.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘De Effie winnen betekent dat je campagne een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Een mooier compliment kun je volgens ons niet krijgen.’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘Momenteel loopt op Disney.nl in het kader van de nieuwe bioscoopfilm ‘Cinderella’ een superleuke branded content-campagne die appelleert aan de creativiteit van kinderen. Hiervoor hebben we samengewerkt met Olcay Gulsen van SuperTrash. We hebben net een nieuwe klant binnengehaald voor wie we een strategie hebben ontwikkeld voor de introductie van een nieuw product. In dat kader brengen we van mei tot en met september twee grote mediapartners samen en zal er een geïntegreerde campagne zowel online, op tv en on the ground worden uitgerold. We kunnen er verder nog niet meer over kwijt. En natuurlijk zijn we ook druk met het programma voor de doelgroep. We gaan onder andere partnerships aan met maatschappelijke organisaties, gaan samen met kids naar mediawijsheid-trainingen en nog veel meer. Daarnaast hopen we op de titel New Kids!’