‘Merken en mensen zijn trots op hun werk. Dat is een goed teken!’

03-03-2015 (13:01) - Appen met

De redactie van Fonk is volop bezig met de voorbereidingen voor de uitgave van de Esprix Jaarprijzen 2015. Als appetizer presenteren we een serie van interviews met de eindjuryleden van het prijzenfestival. In deze aflevering is het woord aan Renee Suzanne Koopmans, Manager Marketingcommunicatie en Corporate Communicatie bij PostNL. 
 
Wat verwacht je van de kwaliteit van de inzendingen over 2014? 
‘Ik verwacht dat ieder jaar het werk beter is dan het jaar er voor. We kunnen ons zelf als marketingcommunicatieprofessionals ook niet minder permitteren. Het aantal prikkels per dag blijft maar groeien. Daartussen moet je opvallen. Maar wanneer je bent opgevallen moet je boeien, relevant zijn en zorgen dat je doelgroep in actie komt. Ik denk dat steeds meer marketing- en communicatiespecialisten zich hiervan bewust zijn en daar hard aan werken. Iedere dag weer. Er zijn dit jaar 25 procent meer inzendingen. Merken en mensen zijn blijkbaar trots op hun werk. Dat is een goed teken voor de kwaliteit van de cases.’
 
Heb je een persoonlijke favoriet?
‘Die hou ik nog even onder mijn pet.’  
 
Wat is jouw specifieke persoonlijke toegevoegde waarde aan de Esprix-jury?
‘Ik denk dat ik een andere kijk op de waardering van creatie meebreng. Ik ben van mening dat creatie ook hoog kan scoren wanneer een goede strategie op een zeer creatieve wijze is omgezet in een campagne. Dat kan dus buiten het gebruik van mooi, gek en hip beeld ook - en misschien wel vooral - zitten in het anders inzetten van bepaalde kanalen of middelen. In een bijzonder actiemechanisme. Of in het vergroten van een bijzondere insight tot een mooie conceptgedachte.’
 
Zie je op tegen de jurering of denk je dat het vooral een feest van herkenning wordt?
‘Volgens mij doe je jurywerk alleen als je gek bent op dit vak. Ik ben altijd op zoek naar inspiratie en hier zie je het mooiste werk dat in Nederland wordt gemaakt! Wie wil dat nou niet? Het mooie van deze jury is dat we echt inhoudelijk werk aan het beoordelen zijn en een goede discussie daarbij niet uit de weg gaan. Een Esprix win je tenslotte niet zomaar.’
 
Als je de Esprix beoordeelt te midden van de andere prijzenfestivals, wat is volgens jou dan de belangrijkste toegevoegde waarde van de Esprix?
‘Dat de prijs bestaat uit een beoordeling van de drie pijlers: strategie, creatie en resultaat, waarbij het logische verband tussen deze drie maakt of deze Esprix-waardig is of niet.’
 
Heb je een persoonlijke tip voor de toekomstige Esprix-inzenders?
‘Besteed echt aandacht aan je inzending. Maak er een rond kloppend verhaal van, zonder losse eindjes.’
 

 


Foto: Simone Janssen