Opgevoed om voorop te lopen

13-03-2015 (09:38) - Appen met

De genomineerde bureaus voor SAN New Kids on the Block 2015 zijn inmiddels aan de slag gegaan met de briefing voor de whitepaper die in de halve finale door de vakjury wordt beoordeeld. Voor die tijd presenteren de jonge bureaus zich op fonkonline. Erik Wiese, mede-oprichter van Blauw Gras opent de dans in deze speciale 15-delige New Kids-barometer.

Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block? 
‘Zoals de naam al doet vermoeden, zijn wij net even anders in doen en denken. We zijn altijd op zoek naar het verrassingseffect, en proberen van problemen kansen te maken. Je kan zeggen dat je een creatief bureau bent, maar je bent het pas echt als je het ook voor jezelf bent. Probeer maar eens een Sinterklaasgedicht voor jezelf te schrijven. Knap lastig, kan ik je vertellen. 
Een voorbeeld ter illustratie: koude acquisitie, een vervelend fenomeen. Met onze ‘Blauw Gras Opwarmservice’ haalden wij echter de kou uit de lucht. Voordat we potentials belden, ontvingen ze een hippe blauwe muts. Het ijs was gelijk gebroken. Dit is een conceptje waar wij ons helemaal bij thuis voelen; verrassend, met een knipoog en toegankelijk. Dat is onze ware ‘ik’.’
 
Wat is jullie USP? 
‘Je zou ons ‘verrassend sociaal’ kunnen noemen. Met plezier als basis kom je tot de beste creatieve uitwerkingen. Het klinkt misschien gek om dit als USP aan te dragen, maar de interne cultuur is van wezenlijk belang voor het uiteindelijke resultaat. Kwaliteit zie ik als randvoorwaarde.’
‘We zijn altijd op zoek naar het verrassingseffect. Zowel in ons werk als in de relatie met onze opdrachtgevers. Alleen een stapje extra is daarvoor niet genoeg. Wij zijn pas blij als de klant blij is. En dat heeft uiteraard weer een effect op ons plezier. Zie je de cirkel?’  
 
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘Een blik op ons portfolio laat zien dat we een sterke vertegenwoordiging hebben in food-merken. Daar ligt ook wel een passie. Door onze ervaring in de foodbranche kennen we het reilen en zeilen binnen FMCG. De grilligheid, de terminologie en het spel met de afnemers. Dat wordt als zeer prettig ervaren.  Maar retail heeft ook onze volledige aandacht. Onlangs hebben we Burger King en Hornbach aan ons rijtje opdrachtgevers mogen toevoegen.’
 
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je? 
‘Wij gaan uit van eigen krachten! Nee, zonder gekheid, ik moet eerlijk bekennen dat ik de meeste bureaus niet goed ken. Wij delen ons kantoor aan de Haarlemmerdijk met C2B. Die strijd is natuurlijk erg leuk. Hopelijk schoppen we het beide tot de finale.’
 
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Jong zijn! Opdrachtgevers kloppen meestal bij jonge bureaus aan omdat ze behoefte hebben aan een frisse blik en een vernieuwde aanpak. Probeer vooral niet de geijkte paden te bewandelen. Daar is de gevestigde orde veel beter in.’
 
En wat is een absolute no-go?
‘Vooral niet proberen je groter voor te doen dan dat je bent. Onze opdrachtgevers vinden het juist heel tof dat we zo jong zijn. Mijn compagnon en ik zijn beiden 26 jaar. Onze ‘onervarenheid’ gebruiken we juist als onze kracht. Door niet te vervallen in bestaande patronen. Anders kan je ook nooit blijven verrassen. Ik denk dat we een moderne benadering van het bureauwezen hebben.’  
 
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus? 
‘We zijn opgevoed om voorop te willen lopen. Door de sterke ondernemerscultuur weten we altijd boven op innovaties te zitten.’ 
 
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘Voor ons als social mediabureau zijn denk ik de SpinAwards het meest relevant.’  
 
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien? 
‘We hebben bijna onze vernieuwde positionering afgerond. Aan de hand daarvan gaan we al onze communicatiekanalen optimaliseren, inclusief nieuwe website. Verder wordt ons team binnenkort uitgebreid op het gebied van proces- en projectmanagement.  Verder hopen we natuurlijk straks met de titel New Kids on the Block 2015 aan de haal te gaan. We hebben er zin in!’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.