Schaamrood wordt Oranje-spoof
15-10-2015 (15:44) - Appen met
Online creative Martijn Konings (@martijnkonings) kwam samen met zijn collega’s van Boomerang tot een creatieve reactie op de ‘schaamrood’-advertentie van Volkswagen. Niet VW, maar de KNVB moest het ontgelden. Tijd voor een WhatsApp-interviewtje.
Hello Martijn, tijd om even te appen met fonk?
'Ja hoor! kom maar op!'
Volkswagen gaat door het stof. En jullie maken het zowaar nog pijnlijker door een knipoog naar de KNVB… Niet beetje dubbel pijnlijk?
'Mwah. Valt wel mee toch? We zagen vanmorgen de Volkswagen advertentie voorbijkomen en vonden dat we daar als social bureau iets mee moesten doen. En de uitschakeling van oranje zat ons nog steeds niet lekker, dus vonden we dit een goede kans om deze twee feiten op een ludieke manier aan elkaar te koppelen.'
Op Twitter gaat het nieuwtje als een lopend vuurtje. Is dat opzet, lekker veel aandacht?
'Op Twitter heeft ie nu ongeveer 175 RT's en op Facebook ongeveer evenveel likes. En dat is best prima. Het gaat ons er niet om om "lekker veel aandacht" voor onszelf te genereren. We willen de mensen in de eerste plaats vermaken met goede social content, waaronder scherpe inhakers. En dat je dan tegelijkertijd laat zien dat Boomerang Create supersnel kan inhaken op nieuwsfeitjes, tja. Dat is onvermijdelijk natuurlijk... ;)'
Zeker origineel bedacht trouwens!
'Thanks! Het was echt een teameffort, deze. Ontstaan via WhatsApp.'
Jullie waren er echt lekker snel bij. Hoe bedenk je zoiets? Via WhatsApp klinkt interessant. Zeker in deze rubriek.
'In dit geval ging het zo: Ik zag vanmorgen op Twitter de volkswagen advertentie voorbijkomen, en gooide hem (ter inspiratie) in onze Boomerang Create WhatsApp-groep. Enkele collega's hadden hem ook al voorbij zien komen en onze creative director Jordi vd Bovenkamp riep meteen dat er iets voor ons in zat. Na een paar een-tweetjes opperde ik het idee om een KNVB-spoof advertentie te maken. Iedereen was enthousiast, dus ik ben meteen aan de slag gegaan, terwijl collega's via WhatsApp mee dachten over de perfecte uitvoering. Binnen een half uur was ie klaar en stond ie online.'
Niet bang voor claims?
'Van KNVB bedoel je?'
Ja of VW, of het reclamebureau DDB Tribal?
'Het is gewoon een grapje, er zit geen enkel commercieel belang achter, dus dat zal wel meevallen. Bovendien denk ik dat VW en de KNVB momenteel wel iets anders aan hun hoofd hebben... ;)'
Haha. Ja dat denk ik ook. DDB gaf aan niet te mogen reageren hierop. Wat vind je daarvan?
'Daar mag ik helaas niet op reageren.'
Dat is jammer ;). Maar toch bedankt voor dit interviewtje!
'Graag gedaan!'
Fijne dag nog.
'Yo, van hetzelfde! Laat je even wat weten als ie online staat?'
Doen we, leuk als je het ook weer wilt delen.
'Tuurlijk!'
Ciao!
'Thanks! Groeten!'