Vertalers naar mooie, visuele verhalen
25-03-2015 (14:27) - Appen met
In deel 10 van de 13-delige serie SAN New Kids on the Block, spreken Menno van Waardhuizen (foto links), co-founder en strategisch creatief en Alef de Jong (rechts), co-founder en creatief strateeg, over het strategische designbureau Wunder dat nu al kan bogen op klanten als Red Bull en CliniClowns. ‘Elke nieuwe opdracht is als een blind date, waarbij wij vooral luisteren en vragen stellen.’
Wat maakt jullie de perfecte deelnemer en misschien winnaar van New Kids on the Block?
‘Dat zou je eigenlijk de jury moeten vragen, die heeft ons gescout en op de lijst gezet. We hebben wel een vermoeden. In juni 2014 zijn we gestart en daarmee nog geen jaar oud. Maar werken al wel voor mooie merken zoals CliniClowns, Red Bull en Triple-IT.’
Wat is jullie USP?
‘Wij zijn een strategisch designbureau en geloven in de gecombineerde kracht van beide disciplines. Het schrijven van een strategie of het ontwerpen van een merkstijl is specialistenwerk, maar ook een vloeiend proces waarbij grenzen tussen disciplines vervagen. Wij kennen daarom twee functies: strategisch creatieven of creatief strategen, die beiden hun linker- én rechter hersenhelft gebruiken. Samen werken ze aan doelgerichte, creatieve oplossingen. Waar nodig met externe specialisten, zodat ons werk inhoudelijk, technisch en in alle media het beste tot uiting komt.’
‘De studiocultuur is hierbij ook van belang. Onze ruimte voelt als een creatieve speelplaats. Er wordt hard gewerkt, maar de sfeer is informeel en ongedwongen. Dit zorgt ervoor dat mensen op hun gemak zijn en durven te experimenteren. Opdrachtgevers komen hier graag voor een creatieve sessie, workshop of open review.’
Werken jullie voor een bepaald type klant, of een zo breed mogelijk pakket aan verschillende soorten opdrachtgevers?
‘Het liefst werken we met ambitieuze ondernemers of ondernemingen. Merken met ambitie zitten in elke sector en daar zit ook de lol. Elke nieuwe opdracht is als een blind date, waarbij wij vooral luisteren en vragen stellen. Als vertalers van abstracte bedrijfsstrategieën naar mooie visuele verhalen is dit essentieel. Als je echt goed luistert, hoor je ook wat er tussen de regels door wordt gezegd. Dan wordt je verwonderd door wat een organisatie echt drijft. Want elk type klant heeft iets dat fascinerend is.’
Hoe sterk is de concurrentie, verwacht je?
‘Hoewel we ze niet allemaal kennen, schamen we ons niet voor de collega bureaus die er tussen staan. De kwaliteit neemt per ronde toe. Spannend dus!’
Wat moet je als (relatief) jong bureau absoluut doen, wil je succes boeken?
‘Je moet er vol voor gaan. Zonder twijfel. Vanaf het begin moet je geweldig goed werk maken en de standaard zetten van wat je in de toekomst wilt doen. Als dit nachten doorhalen betekend, dan is dat zo. Daarnaast moet je investeren in je eigen merk en zorgen dat je opgemerkt wordt.’
Hoe hebben jullie dat zelf gedaan?
‘Wij hebben onszelf aan de markt gepresenteerd door een advertentie in de vakbladen. In deze advertentie hebben we onze oud-werkgevers bedankt. We hebben immers niet zelf het wiel uitgevonden. ‘We all stand on the shoulders of giants’. In ons geval leermeesters, collega’s en klanten. Maar eigenlijk haal je uit elke ontmoeting, vriendschap of ervaring nieuwe kennis en inspiratie. Deze mensen hebben we bedankt door middel van een persoonlijk bedank-kaartje. We hebben het zo gedaan, omdat we geloven dat het er om gaat wat je doet en niet wat je zegt.’
En wat is een absolute no-go?
‘Geen initiatief nemen en de kantjes eraf lopen.’
Waarin zijn ‘wij’, Nederland, beter dan wel anders in vergelijking met buitenlandse bureaus?
‘Je gaat er vanuit dat ‘wij’ in Nederland beter zijn. Dat vragen wij ons sterk af. Er zijn wel een aantal sterke Nederlandse grafische designbureaus. Maar wij kijken meer naar het buitenland – het VK en New York. Daar wordt geweldig werk gemaakt dat je niet of zelden in Nederland ziet. Ze schamen zich bovendien niet voor commercieel werk en de invloed van strategie. Dat missen we in Nederland en dat is wel waar de toekomst ligt.’
Wat is jullie ultieme reclameprijs? Lamp, Leeuw, Esprix, Accent, Spin of Effie?
‘Geen van deze prijzen zijn voor ons relevant. Wij zijn immers geen reclamebureau. Daarnaast zenden wij niet in voor prijzen. We besteden liever onze tijd aan het maken van fascinerend werk voor opdrachtgevers en hun klanten.’
‘Je zult je afvragen waarom we dan wel meedoen aan het New Kids on the Block SAN Accent. We hebben ons hier niet zelf voor ingeschreven, maar zijn gescout. We besloten mee te doen, omdat het een aanmoedigingsprijs voor het totale bureau is. Dit spreekt ons aan.’
Waar zijn jullie momenteel mee bezig en wat gaan we binnenkort zien?
‘We werken aan een aantal projecten voor Red Bull en CliniClowns. De nieuwe merkstijl van de CliniClowns zal in de lente gepresenteerd worden. Daarnaast werken we aan een mooi project voor RTL XL. Hier kunnen we echter nog niet veel over zeggen.’