‘Volgend jaar ga ik niet. Denk ik nu’

07-07-2015 (07:55) - Appen met

11.41 uur - Reyn Jongenelen van dBOD Amsterdam besloot dit jaar een kijkje te nemen in Cannes. dBOD was bovendien met de ‘Amsterdam Originals Rijksmuseum Bottles’ die het bureau in opdracht van Heineken ontwierp, een goede kandidaat voor een Leeuw. Hoe is het tripje uiteindelijk bevallen?


Cannes is nu ruim een week achter de rug. Wat is je eerste gevoel als je terugblikt?
‘Ik was er voor het eerst dit jaar. Leek mij goed om zelf eens te ervaren hoe het daar is. Uiteindelijk heb ik er een beetje dubbel gevoel aan over gehouden. Vooral het werk bekijken vond ik het meest inspireren. Maar om goed werk te zien hoef je niet naar Cannes. En als je geen feestbeest bent, al helemaal niet....’

Net geen Leeuw in de kast dit jaar. Stoort het je of vind je dat, het andere internationale werk overziend, wel begrijpelijk?
‘Natuurlijk stoort me dat, het is een teleurstelling. Op het gebied van design blijft het moeilijk om de juiste criteria te hanteren. Product vormgeving was nieuw dit jaar, maar dat is toch heel iets anders dan bijvoorbeeld packaging design. Een spuitbus waarmee je je fiets zichtbaar maakt in het donker…?
De jury zoekt elk jaar naar een nieuwe criteria en vindt ze ook elk jaar weer opnieuw uit. Een beetje warrig is het dus wel.’

Welk (internationaal) creatief werk staat sinds Cannes op je netvlies gebrand?
Vooral toch de Outdoor reclame/advertenties. Krachtige boodschappen die in een split-second over moeten komen. Die zijn in tentoonstellingsvorm ook makkelijk tot je te nemen, natuurlijk.’

Reis je volgend jaar weer af naar Cannes of zijn er misschien andere internationale podia die (meer) de moeite waard zijn?
‘Volgend jaar ga ik niet. Denk ik nu.’
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.