Wim Ubachs: ‘Niet sjoemelen. Daar prikken we toch doorheen’

09-12-2014 (14:41) - Appen met

De redactie van Fonk is zo zachtjesaan begonnen met de voorbereidingen voor de uitgave van de Esprix Jaarprijzen 2015. Als appetizer presenteren we deze maanden een serie van interviews met de eindjuryleden van het prijzenfestival. In deze vijfde aflevering wisselen we van gedachten met Wim Ubachs, strateeg-conceptmaker bij Het ei van Ubachs en Esprix-juryvoorzitter Not for Profit. ‘Esprix is toch die prettige combinatie van strategie, creativiteit en resultaat.’
 
Wat verwacht je van de kwaliteit van de inzendingen over 2014? 
‘Moeilijk te zeggen. Ik was vorig jaar juryvoorzitter van de categorie Durables en heb daardoor minder zicht op wat er vorig jaar allemaal is ingestuurd bij de categorie Not for Profit, waar ik dit jaar juryvoorzitter van ben.’
 
Heb je een persoonlijke favoriet?
‘Ja, ‘Sweetie’ van Terre des Hommes, gemaakt door Lemz. Die campagne heeft natuurlijk overal alles al gewonnen, maar daar kan wat mij betreft nog wel een Esprix bij.’
 
Wat is jouw specifieke persoonlijke toegevoegde waarde aan de Esprix-jury?
‘Ik heb me de laatste tijd verdiept in consumer neuroscience en behavioral economics en ben daar behoorlijk door gefascineerd geraakt. Ik heb daardoor het een en ander geleerd over hoe het brein werkt. Welke bewuste en onbewuste weerstanden er bestaan ten aanzien van gedragsverandering en hoe je daarmee om zou kunnen gaan. Dat is met name relevant bij Not for Profit, waar onder meer overheidscampagnes langskomen die een fundamentele gedragsverandering beogen.’
 
Zie je op tegen de jurering of denk je dat het vooral een feest van herkenning wordt?
‘Ik zie niet op tegen de jurering, ik kijk er naar uit. Juist omdat ik hoop dat het niet een feest der herkenning wordt.’
 
Als je de Esprix beoordeelt te midden van de andere prijzenfestivals, wat is volgens jou dan de belangrijkste toegevoegde waarde van de Esprix?
‘Dat is toch die prettige combinatie van strategie, creativiteit en resultaat.’
 
Heb je een persoonlijke tip voor de Esprix-inzenders?
‘Niet echt. Gewoon je case goed onderbouwen, je punt maken, verband leggen tussen je strategie, je idee en het resultaat. En niet sjoemelen met de gegevens, want daar prikken we toch doorheen.’ 

Foto: Maurits Giesen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.