Veuve Clicquot Bold Woman Award voor Fabiënne Chapot

Veuve Clicquot Bold Woman Award voor Fabiënne Chapot

20-06-2024 (11:58) - Awards

Op woensdagavond 19 juni heeft Fabienne Chapot de Veuve Clicquot Bold Woman Award gewonnen.

Met de awardshow geeft het champagnehuis een podium aan vrouwelijke ondernemers. Marthe de Groot won met haar tassenmerk MARIE MARIE Amsterdam de Bold Future Award.

Jury

De jury, bestaande uit Chantal Korteweg (Nederlandse VN-vrouwenvertegenwoordiger en Director Social Impact & Inclusive Banking ABN AMRO), Hendrikje Crebolder (voormalig Director Development & Media bij het Rijksmuseum en o.a. lid van de Raad van Toezicht van de Europese Biënnale voor Hedendaagse Kunst 'Manifesta'), Nancy Poleon (Founder BrandedU), Kristel Groenenboom (eigenaar containerbedrijf Groenenboom en winnaar van de Bold Woman Award 2022) en Mariëlle Smit (ondernemer en winnaar van de Bold Future Award 2022), verkoos Fabienne Chapot tot winnaar.

Chapot krijgt met haar overwinning toegang tot de Veuve Clicquot-database van (inter)nationale vrouwelijke ondernemers en ontvangt inspiratie en advies van de jury.

Fabienne Chapot

Fabienne Chapot richtte haar merk op in 2006 in Amsterdam, oorspronkelijk als een accessoiremerk genaamd Fab. In 2016 introduceerde ze ready-to-wear onder het gelijknamige Fabienne Chapot. Het merk heeft anno 2024 een internationaal distributienetwerk met meer dan 1000 verkooppunten en 11 boetieks en is B Corp gecertificeerd. 

De oprichter van het Amsterdamse kledingmerk zegt over haar benoeming: “Ik hoop dat ik vrouwen kan inspireren om achter hun dromen aan te gaan en door te zetten als het moeilijk wordt. Ik geniet nog elke dag van mijn ondernemersreis, vol leerzame momenten en mooie kansen. Daarnaast ben ik enorm trots op mijn team, zonder hen had ik hier niet gestaan.”

Bold Future Award

De Bold Future Award ging naar Marthe de Groot (29). Ze richtte in 2022 het tassenmerk MARIE MARIE Amsterdam op, met het idee dat mode een positieve kracht kan zijn en zelfs kan zorgen voor een sociale verandering. De tassen worden gemaakt door een community van vrouwen, ‘Marie-haaksters’. Zij geven ook workshops, haken met bewoners en bezoekers van huiskamers bij sociale en zorginstellingen of zijn stamgast bij MARIE MARIE Amsterdam crochet cafés. Ze wisselen hun haakervaringen uit in haakplatforms op Whatsapp, Facebook en Instagram.

“Gevoelsmatig zijn we net begonnen, maar door het winnen van deze prijs besef ik wat mijn team en ik tot nu toe bereikt hebben. Het is - hoe uitdagend ook - heel bijzonder om een groeiend merk op de markt te zetten waarbij impact maken centraal staat. Deze award motiveert me om door te zetten om de droom - impact maken in de mode-industrie - uit te breiden. Ik heb nog veel meer bold ideeën, wacht maar af!” zegt De Groot. 

Bold Champion Award voor Prins Constantijn

Naast de Bold Woman Award en de Bold Future Award, werd ook de Bold Champion Award uitgereikt. Deze prijs gaat uit naar een man die vrouwelijk ondernemerschap stimuleert en zich op dagelijkse basis inzet voor gendergelijkheid in het zakenleven. De winnaar van deze prijs is Constantijn van Oranje met het bedrijf Techleap. Hij is medeoprichter van #FundRight en zet zich vanuit Techleap in voor het ‘Diverse Leaders in Tech’ initiatief.

Sinds 2019 maakt de prijs deel uit van het internationale programma Bold by Veuve Clicquot, een reeks initiatieven om wereldwijd gesprekken op gang te brengen over meer impact en inclusiviteit op het gebied van ondernemerschap.