180 en DIOR winnen eerste prijs met WhatsApp-campagne

08-12-2022 (15:53) - Campagnes

180 en DIOR hebben goud gescoord op de Grand Prix Stratégies du Luxe in Parijs voor hun allereerste WhatsApp-campagne in de categorie Digitaal/Mobiel. De campagne, met merkambassadeur en wereldwijd Kpop-icoon Jisoo van BLACKPINK, gaf de 10,6 miljoen Instagram-volgers van @diorbeauty toegang tot vier dagen exclusieve content en gesprekken via WhatsApp.

Met deze campagne is het de allereerste keer ooit dat een merk WhatsApp gebruikt voor 1 op 1 gesprekken tussen een merkambassadeur en publiek. De campagne stond in het teken van de lancering van de nieuwe DIOR Addict glans lippenstift en werd uitgestuurd naar de 10.6 miljoen Instagramvolgers van DIOR.

Samenwerking

DIOR en 180 LUXE - de gespecialiseerde luxury unit van creatief bureau 180 - werkten hiervoor samen met communicatieplatform Infobip om deze unieke en persoonlijke klantenbinding waar te maken.

Campagne

Volgers van @Diorbeauty werden door Kpop icoon Jisoo via een Instagram story aangemoedigd om mee te doen aan haar "speciale WhatsApp-groep". Door lid te worden van deze groep kon je gepersonaliseerde inhoud ontvangen. Wat deze inhoud precies was, lag in handen van de leden. Van een uniek kijkje achter de schermen in Jisoo's leven als DIOR-ambassadeur tot exclusieve links die toegang gaven tot de nieuwe DIOR Instagram-filter of de nieuwe DIOR Addict gloss.

Succes

Al snel ging de campagne viraal op verschillende sociale netwerken. De exclusieve Whatsapp-groep zat snel vol en de WhatsAppberichten werden omgezet naar memes die massaal werden gedeeld.

Celebrity marketing

De communicatiestrategie die werd ontwikkeld door 180, combineerde Jisoo's uiterst betrokken fanbase en een strategie die het DIOR merkverhaal versterkt. Door gebruik te maken van celebrity marketing, bood het fans een gepersonaliseerde ervaring met hun idool via de app, en tegelijkertijd gaf het DIOR de mogelijkheid om verschillende aspecten van de DIOR-campagne te delen. Een aanpak die customer service, community management en merkinhoud combineerde met een unieke gebruikerservaring als gevolg.

Technisch

Via de ‘WhatsApp Business Solution’ van Infobip, die wordt gebruikt om de campagne te beheren, kon DIOR voor Jisoo een reeks aan geautomatiseerde interacties en trajecten creëren met behulp van chatbots. Op deze manier blijven gebruikers geïnteresseerd in de gepersonaliseerde WhatsApp berichten met Jisoo, door middel van foto's, video's, bestanden, weblinks, audiobestanden en bepaalde opties die ze kunnen aanklikken.

Fandom begrijpen

Laurent Francois, Managing Partner van 180 Social en 180 LUXE: “Deze activatie bewijst de kracht van fandom en het écht begrijpen van hun passie. We hebben samen met Infobip nieuwe manieren ontdekt via WhatsApp om een duurzame klantenbinding op te bouwen tussen merk en publiek. We zijn trots op onze gouden overwinning van de Grand Prix Stratégies du Luxe in Parijs. Dit benadrukt het belang van grensverleggend werk van 180 in de Luxe wereld, en dit is een mooie erkenning.”